برنامه اداره نظارت بر انرژی بریتانیا برای مقابله با بحران اقلیمی

هدف این برنامه، به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است

افزایش بازدهی مصرف انرژی و افزایش چهار برابری انرژی بادی در دریا از اهداف این پروژه است-Paul ELLIS - AFP

اداره بازارهای گاز و برق بریتانیا  (Ofgem)  که مسئول اداره انرژی کشور است، یک برنامه اجرایی را با هدف پشتیبانی از فن‌آوری‌های کم کربن منتشر کرده که راه را برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 هموار می‌کند.

این اعلامیه پس از انتصاب مدیرعامل جدید و به دنبال انتقاد از این اداره به علت کوتاهی در تمرکز بر بحران تغییرات اقلیمی، منتشر شد.

برنامه اجرایی نه ماده‌ای، کاهش انتشار گاز کربن را با جایگزینی ده میلیون خودرو دیزلی و بنزینی با خودروهای برقی تا سال 2030، افزایش بازدهی مصرف انرژی و افزایش چهار برابری انرژی بادی در دریا مورد هدف قرار داده است، در حالیکه از مصرف کننده نیز در برابر افزایش قیمت حمایت می کند.

جاناتان بریرلی، مدیر عامل جدید Ofgem گفت: «بریتانیا راه درازی را پیموده است. سریعتر از دیگر اقتصادهای بزرگ کربن زدایی کرده است، اما ما باید جلوتر برویم به ویژه در زمینه گرمایش و حمل و نقل. ما رویکردی را در پیش گرفته‌ایم که نقش ما در حمایت از مصرف کننده را با به صفر رساندن انتشار گاز کربن به رسمیت می شناساند.

«در حالی که انرژی‌های پاک رشد می‌کنند و صنعت حمل و نقل بیشتر برقی می شود، سیستم تولید انرژی باید به ساعت‌های پیک یا اوج مصرف در عرضه و تقاضا واکنش نشان دهد. این کار راه را برای کنترل قیمت انرژی شرکتهای تولید کننده هموار و انگیزه‌های لازم را برای سرمایه گذاری‌های آینده فراهم می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اکنون مهم است که صنعت انرژی با چالش‌ها روبرو شود و نشان دهد برای کربن‌زدایی از سیستم انرژی بریتانیا با پائین ترین هزینه با دولت و Ofgem همکاری خواهد کرد.»

به نظر می رسد که برنامه اجرایی Ofgem پاسخ به انتقاداتی مبنی بر همسو نبودن این اداره با سیاست دولت در مورد تغییرات اقلیمی و کاهش خروجی کربن و همچنین فشار نیاوردن به شرکتهای تولید کننده انرژی برای کاهش قیمت که باعث دستیابی آنها به سودهای نجومی شد، باشد.

این برنامه اجرایی مورد استقبال نیکولا شاو، مدیر شبکه برق قرار گرفت. او گفت: «بسیار مهم است که اداره، دولت و صنعت انرژی برای کربن زدایی با هدف به صفر رساندن کربن با کمترین هزینه برای مصرف کننده، با یکدیگر همسو باشند و هر دو طرف از متعهد بودن Ofgem برای رسیدن به این هدف استقبال می‌کنند.»

دیم گیلیان گای، مدیر عامل مشاور شهروند (Citizen Advice) گفت برنامه اجرایی Ofgem نیاز به حمایت از مصرف کنندگان آسیب‌پذیر را تایید کرده است.

او گفت: «مردم باید بدانند چرا این تغییرات مورد نیاز است، آنها نیاز به کمک و پشتیبانی دارند تا تغییرات انجام شود و اگر اشتباهی رخ داد با قدرت از مصرف‌کننده حمایت شود.»

برنامه اجرایی نه ماده‌ای Ofgem به شرح زیر است:

1- ما در کنترل قیمت انعطاف پذیر خواهیم بود تا اطمینان یابیم شرکتهای تولید کننده انرژی به طور مؤثری سرمایه گذاری کنند و بتوانند خود را با تغییرات در تکنولوژی و زیر ساخت‌ها  تطبیق دهند.

2- ما بودجه‌ای را برای تشویق سرمایه گذاری در یافتن راه حل‌های نوین برای مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص خواهیم داد.

3- ما به همراه دولت و صنعت انرژی، فرصت‌های گسترش شبکه برق در دریا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

4- ما دانش و تجربیات موجود خود را برای کمک به دولت و صنعت انرژی به کار خواهیم بست تا گزینه کم هزینه و کم خطری را برای کربن زدایی از سیستم گرمایش پیدا کنیم.

5- ما شیوه مدیریت سیستم‌های انرژی کشور را بازنگری خواهیم کرد تا اطمینان یابیم با هدف آتی رسیدن به کربن صفر تناسب داشته باشند.

6- ما سیستم تولید برق انعطاف پذیری را ایجاد خواهیم کرد تا مطمئن شویم مصرف‌کنندگان از پائین ترین قیمت انرژی و سیستم قابل اعتماد کربن صفر برخوردار خواهند بود.

7- ما یک استراتژی نظارتی برای خودروهای برقی ایجاد خواهیم کرد تا از گسترش آن و به حداکثررساندن منافع آن برای مصرف کننده پشتیبانی شود.

8- ما از آزمایش‌ها و نوآوری‌ها به ویژه در بازار خرده فروشی پشتیبانی می‌کنیم تا خدمات و کالاهای کم کربن عرضه کنند ومصرف کننده مستقیما از آنها بهره‌‌مند شود.

9  -ما با نشان دادن سازگاری بیشتر درشیوه کارمان و رویکردهای نظارتی خود، به نیاز برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ در رویارویی با آینده‌ای نامشخص پاسخگو خواهیم بود.

© The Independent

بیشتر از جهان