بوریس جانسون: بریتانیا به بهترین کشور دنیا تبدیل خواهد شد

التهاب بیشتر در روابط ایران و بریتانیا

طرح از فهیمه خلیلی طاری

یک روز پس از شروع رسمی کار آقای جانسون در سمت نخست وزیر بریتانیا، او امروز در صحن علنی مجلس عوام بریتانیا اولین سخنرانی خود را انجام داد. روز گذشته او در دفتر نخست وزیری تا پاسی از شب، به انتخاب اعضای کابینه‌ی خود مشغول بود. بیش از نیمی از افراد کابینه‌ی او، در دولت خانم ترزا می عضو کابینه نبودند.

طبق رویه معمول در بریتانیا، وقتی نخست وزیر منتخب، هم حزبی نفر قبلی خود است معمولا تعدادی از اعضای کابینه دولت قبلی در کابینه‌ی نخست وزیر جدید باقی می‌مانند. اما آقای جانسون به این رویه عمل نکرد و ضمن اینکه وزرای پیشین را به پست جدید گمارده، نظیر آقای ساجد جاوید که وزیر کشور بود و حالا در سمت وزیر دارایی ایفای نقش خواهد کرد، افراد جدیدی هم به کابینه دعوت شده‌اند. اما آنچه در همه‌ی آنها مشترک به نظر می‌رسد همکاری و هم‌فکری همه‌ی آنان در موضوع برگزیت است. بسیاری از آنان در کمپین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا با هم همکاری نزدیکی داشته‌اند. آنها هم که در آن کمپین حضور نداشتند، با ایده‌های تند راست‌گرایانه به کابینه دعوت شده‌اند. 

 افراد با متوسط سن جوان و یا با اصالت غیر بریتانیایی هم در میان آنها به چشم می‌آید اما در یک نگاه کلی، آقای جانسون، کابینه‌ یکدستی دور هم گرد آورده است. آقای جانسون امروز اولین جلسه با حضور تمام اعضای کابینه‌اش را تشکیل داد و همچنان به خروج بریتانیا تا پایان ماه اکتبر اصرار ورزید.

بوریس جانسون، در اولین سخنرانی‌اش در پارلمان گفت که بریتانیا به بهترین کشور دنیا تبدیل خواهد شد و دوران طلایی در پیش رو دارد. او حتی پیش‌بینی کرد که تا حدود سی سال دیگر، اگر کشور از مسیر درست اقتصادی حرکت کند‌، به یکی از ثروتمند‌ترین‌ها تبدیل خواهد شد.

همچنین او به مانند چند روز گذشته که در هر سخنرانی به جرمی کوربین، رهبر حزب رقیب، حزب کارگر، تاخته بود، امروز هم شدیدترین حملات را به او کرد. او، جرمی کوربین را متهم به هواداری از جمهوری اسلامی کرد و اشاره‌ی مستقیمی به همکاری او با شبکه‌ی پرس تی وی که متعلق به حکومت ایران است، داشت.

در مقابل جرمی کوربین هم او را به ادعاهای توخالی و خود بزرگ‌بینی متهم کرد و در همین راستا، یکی از مهم‌ترین سوالات روز که مربوط به خروج بریتانیا از برجام است را از او پرسید. این پرسشی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. چراکه در روزهای اخیر، نقل قول‌هایی از او شده است که بریتانیا از قرارداد برجام با ایران خارج خواهد شد. چنانچه اینطور شود، قرارداد برجام که همین حالا هم در اغما بسر می‌برد به مرگ قطعی می‌رسد.

رهبر حزب کارگر، از رفتار او در مقابل آمریکا ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی که بسیاری بر آن اتفاق نظر دارند و معتقدند نزدیکی بوریس جانسون به دونالد ترامپ و سیاست‌های او، بریتانیا را در موضع ضعف قرار می‌دهد و با از دست دادن دوستانش در اتحادیه اروپا دست برتر و رابطه‌ی متوازن را از دست خواهد داد.

هیچ یک از اعضای کابینه آقای بوریس جانسون، به موضع جدید بریتانیا در مقابل ایران اشاره‌ی صریحی نکردند و رفتار محتاطانه‌ای داشتند.