افشاگر اسناد سری آمریکا از ترامپ درخواست عفو کرد

هم‌زمان با درخواست عفو، همسر اسنودن تصاویری از نوزادشان منتشر کرد

اسنودن در سال ۲۰۱۳ بعد از آن که پرونده‌های محرمانه آژانس امنیت ملی را افشا کرد به روسیه گریخت - HO / THE GUARDIAN / AFP

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا و همسرش، لیندسی میلز، روز جمعه از تولد اولین فرزندشان خبر دادند. 

میلز، با اعلام این خبر در تارنمای خود، ضمن انتشار تصاویری از خود و همسرش در حالی که نوزادشان را در آغوش گرفته‌اند، نوشت:‌ «بزرگ‌ترین هدیه، عشق مشترک ما است.» 

اسنودن ۳۷ ساله، پیش‌تر و در ماه نوامبر اعلام کرد که او و همسرش در تلاش برای اطمینان از این که خانواده‌شان به دنبال تولد نوزاد در کنار هم باقی خواهد ماند، برای دریافت تابعیت روسیه تقاضا کرده‌اند. 

اسنودن نوشت:‌ «پس از ده سال جدایی از والدینمان، من و همسرم علاقه‌ای به این که از فرزندمان جدا بیفتیم نداریم. از همین رو، در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و بسته بودن مرزها، برای دریافت تابعیت دوگانه آمریکایی-روسی تقاضا می‌کنیم.»

او در ادامه گفت:‌ «لیندسی و من آمریکایی می‌مانیم، پسرمان را با تمامی ارزش‌های آمریکایی که دوستشان داریم بزرگ می‌کنیم -از جمله آزادی سخن گفتن آن‌چه که در ذهن داریم- و انتظار روزی را می‌کشم که بتوانیم به آمریکا بازگردیم، تا همه خانواده دور هم جمع شود. بزرگ‌ترین آرزوی ما این است که پسر ما هر کجایی که زندگی کند، احساس کند که در خانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم تلاش قانونگذاران جمهوری‌خواه برای که اسنودن، افشاگر سابق و همسرش در فهرست کسانی قرار گیرند که مشمول عفو ریاست جمهوری شده‌اند، این زوج پیش‌تر حق اقامت دائم را در روسیه دریافت کردند. به گزارش نشریه پولیتیکو، سناتور رند پال و مت گائتز عضو مجلس نمایندگان آمریکا بر مبنای این که اسنودن «به شکل غیرمنصفانه مورد تعقیقب قرار گرفته است» از رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ خواستار عفو او شدند. 

اسنودن در سال ۲۰۱۳ بعد از آن که پرونده‌های محرمانه آژانس امنیت ملی را افشا کرد به روسیه گریخت. این پرونده‌ها حاوی جزییاتی درباره برنامه شنود گسترده این سازمان بر مراودات و تماس‌های مردم در داخل و خارج بود. او به جاسوسی و دزدی اموال دولت متهم شد و مقام‌های آمریکایی سال‌ها به دنبال استرداد او به کشور برای محاکمه در یک دادگاه جنایی بودند.

اسنودن از روسیه پناهندگی دریافت کرده است و از آن زمان در مسکو، پایتخت روسیه زندگی می‌کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان