جاده "قاهره-کیپ‌تاون"، طرحی که شمال و جنوب آفریقا را به هم وصل می‌کند

انتظار می‌رود جاده "قاهره-کیپ‌تاون" که از ۹ کشور آفریقایی می‌گذرد، در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود

پرچم‌های کشورهای آفریقایی در مقر برگزاری انجمن اقتصادی آفریقا در مصر. عكس از:  AFP

قاهره از مدت‌ها بدین سو سعی دارد شمال آفریقا را با جنوب آن وصل کند و برای رسیدن به این هدف، کار در عرصه‌های متعددی به طور موازی و همزمان جریان دارد؛ عمده‌ترین پروژه در این مسیر ساخت جاده‌ای است به طول حدود ۱۰ هزار کیلومتر که از قلمرو چندین کشور آفریقایی می‌گذرد و در نهایت، شهرهای قاهره، پایتخت مصر و کیپ‌تاون، پایتخت آفریقای جنوبی را به هم وصل می‌کند. مصر تلاش دارد کار این پروژه در همکاری‌ با کشورهای منطقه به مدت سه سال تکمیل شود.

دشواری حمل و نقل کالا و محصولات به کشورهای آفریقایی در طول ده‌های گذشته همواره یکی از عمده‌ترین موانع فراروی رونق تجارت در کشورهای آفریقایی و چالشی برای واردکنندگان و صادرکنندگان، به ویژه از شمال به جنوب این قاره بود. اما در سال‌های اخیر، قاهره در صدد یافتن راه‌ حل‌های برای رفع این مشکل شده و تلاش‌های خود را برای انتقال کالاهای مصری، عربی و اروپایی به آفریقای مرکزی و جنوبی آغاز کرد. یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که می‌تواند این هدف را برآورده کند، ساخت جاده "قاهره-کیپ‌تاون" است که از ۹ کشور آفریقایی عبور می‌کند. این جاده که از قاهره، پایتخت مصر آغاز می‌شود، با عبور از کشورهای سودان، اتیوپی، کنیا، تانزانیا، زامبیا، زیمبابوه و گابن، سرانجام وارد کشور آفریقای جنوبی می‌شود و بدین ترتیب قاهره را با شهر کیپ‌تاون وصل می‌کند.

در پیوند به این موضوع، کامل الوزیر، وزیر حمل و نقل مصر گفت که کشورش یکی از اعضای فعال پروژه جاده ابریشم است و طرح گسترده‌ای برای توسعه بنادر مصر و ایجاد پایانه‌های حمل و نقل کانتینرهای ترانزیت راه اندازی کرده است تا این‌که نقش مصر در تجارت جهانی در آینده، فراتر از صادرات و واردات باشد. وزیر حمل و نقل مصر در کنفرانس مطبوعاتی که این هفته در قاهره برگزار شد، افزود که مصر تلاش دارد خود را طریق مسیرهای جدید راه آهن‌ به کشورهای همسایه وصل کند و پروژه قطار سریع السیر «دریای سرخ و مدیترانه» بخشی از همین تلاش‌ها است تا زمینه صدور کالاهای تجاری کشورهای مختلف را از طریق مصر به اروپا فراهم کند. اما در سطح منطقه‌ای، قاهره در تلاش برای ساخت جاده "قاهره-کیپ‌تاون" است تا پیوند مصر را با مناطق اطراف آن به طول ۱۰۲۲۸ کیلومتر گسترش دهد. بخش داخلی این پروژه که در خاک مصر ساخته خواهد شد، ۱۱۶۶ کیلومتر طول دارد و هزینه ساخت آن نزدیک به ۲۶ میلیارد پوند مصری (حدود ۱.۶ میلیارد دلار) می‌رسد و این پول از بودجه دولت مصر تأمین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامل الوزیر خاطرنشان کرد که ارزش پروژه‌های وزارت حمل و نقل مصر تا پایان ماه گذشته حدود ۱.۲ تریلیون پوند مصری (حدود ۷۷ میلیارد دلار) شده است و این رقم، طبق برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۳۰ به ۳ تریلیون پوند مصری (حدود ۱۹۰ میلیارد دلار) خواهد رسید.

افزون بر پروژه جاده "قاهره-کیپ‌تاون"، دولت مصر در تلاش برای انجام اقدامات متعدد دیگری به هدف تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی است و در این میان می‌توان به طرح ابتکاری "پل‌ها" که هدف از آن گسترش روابط مصر با شماری از کشورهای آفریقایی است اشاره کرد.

هشام توفیق، وزیر بخش عمومی مصر گفت که وزارت او سال گذشته طرح "پل‌ها" را راه اندازی کرد و این طرح ابتکاری که شامل ترویج و ارائه همکاری‌های تجاری است تلفیقی از خدمات حمل و نقل و تدارکات است. وی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت افزود که این طرح ابتکاری مبتنی بر توانایی شركت‌های وابسته به وزارت وی در زمینه‌های حمل و نقل دریایی و زمینی، خدمات حمل و نقل و تخلیه، ترخیص کالا از گمرک‌ها، تجارت خارجی و دریانوردی است.

هشام توفیق گفت: نخستین فاز این طرح که کار آن آغاز شد، شهر «عین السُخنه» در استان سوئز در شرق قاهره را با شهر مومباسا در کنیا وصل می‌کند و از آن‌جا به کشورهای شرق آفریقا می‌رسد تا در مراحل بعدی به سمت کشورهای آفریقای غربی راه اندازی شود.

از سوی دیگر، احمد عنتر، رئیس بخش نمایندگی بازرگانی در وزارت تجارت و صنعت مصر، گفت كه طرح‌های صادرات به آفریقا همواره با مانع حمل و نقل محصولات و كالاها روبه‌رو بوده است. وی افزود: نبود خطوط راه آهن و چالش پروازهای نامنظم در بسیاری از کشورهای آفریقایی، علاوه بر مشکل امنیتی و بیمه کالا و محصولات، یکی از عمده‌ترین عوامل بازدارنده برای تجار و صادرکنندگان مصری در عرصه توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی به شمار می‌رود.  احمد عنتر خاطرنشان کرد که موفقیت در طرح ساخت جاده "قاهره-کیپ‌تاون" علاوه بر تقویت تجارت داخلی میان کشورهای واقع در این مسیر، می‌تواند در افزایش حرکت صادرات و واردات میان مصر و کشورهای آفریقایی نقش مؤثری داشته باشد. همچنان، دولت مصر قصد دارد قاهره را به عنوان قطب انتقال کالا از اروپا و آسیا به آفریقا، تبدیل کند و تریدی نیست که طرح جاده "قاهره-کیپ‌تاون" مسیر رسیدن به این هدف را هموار می‌کند و میزان صادرات به قاره آفریقا را تا سه سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رساند.

وی گفت که حجم مبادلات تجاری میان مصر و کشورهای آفریقایی پیوسته در حال افزایش است، به ویژه با کشورهای حاشیه رود نیل و صادرات مصر به کشورهای یادشده در پایان سال ۲۰۱۹، به ۱.۲ میلیارد دلار رسید که ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸، افزایش را نشان می‌دهد.

قابل ذکر است که قاهره توافق‌نامه‌های متعددی با کشورهای آفریقایی دارد که از آن جمله می‌توان به بازار مشترک برای آفریقای جنوبی و شرقی (COMESA) و توافق‌نامه تجارت آزاد آفریقا که در سال ۲۰۱۵، اعلام شد، اشاره کرد. مصر در سال ۱۹۸۸ همراه با ۲۰ کشور دیگر به توافق‌نامه بازار مشترک برای کشورهای شرق و جنوب آفریقا (COMESA) پیوست و در نتیجه، شمار کشورهای عضو این سازمان به ۲۱ کشور رسید. مساحت کشورهای عضو این پیمان حدود ۱۳ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آنها ۵۶۰ میلیون نفر است و تولید ناخالص ملی آنها در حدود ۷۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ارزش مبادلات تجاری میان مصر و کشورهای COMESA تا پایان سال گذشته به حدود ۳.۹ میلیارد دلار رسید که ۲.۹ میلیارد دلار آن صادرات مصر و یک میلیارد دلار آن را واردات تشکیل می‌دهد.

در هیمن راستا، احمد الوکیل، رئیس اتاق بازرگانی مصر در اسکندریه گفت که بازرگانان و صادرکنندگان به منظور تهیه طرحی برای سازماندهی مأموریت‌های تجاری تبلیغاتی مشترک در بازار آفریقا در حال حاضر با سازمان نمایندگی تجاری در حال هماهنگی هستند. وی افزود که در طول پنج سال گذشته ما  شاهد تلاش‌های پیویسته دولت مصر برای ایجاد ارتباط و ساخت مسیرهای ارتباطی با کشورهای آفریقایی بودیم و اعلام راه اندازی طرح ساخت جاده "قاهره-کیپ‌تاون" نمایانگر این واقعیت است و می‌تواند بر افزایش میزان مبادلات تجاری میان کشورهای آفریقا نقش مؤثری ایفا کند. احمد الوکیل خاطرنشان کرد که تکمیل پروژه جاده جدید منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل شده و به تقویت تجارت داخلی کمک می‌کند. وی از دولت مصر خواست اطلاعات لازم در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، نیازمندی‌ها و کالاهای مورد نیاز کشورهای مختلف آفریقایی را در دسترس بخش خصوصی قرار دهد.

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد