شورای مصالحه ملی افغانستان ترورِ خبرنگاران را جنایت ضدبشری خواند 

در دو ماه گذشته دست‌کم پنج خبرنگار عمدتا در کابل ترور شده‌اند

عبدالله عبدالله ترور خبرنگاران را جنایت علیه بشریت خواند - فیسبوک عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در واکنش به ترورِ رحمت‌الله نیک‌زاد، خبرنگار و رئیس اتحادیه خبرنگاران استان غزنی و شمار دیگر از خبرنگاران افغان در این کشور گفت:«خبرنگاران قشر بی‌دفاع و آسیب‌پذیر و اما مسؤولیت‌شناس و متعهد به جامعه هستند. ترورِ پی ‌هم چهره‌های رسانه‌ا‌ی و خبرنگاران، جنایت ضد بشری و غیر قابل قبول است.»

آقای عبدالله عبدالله، ضمن آن که ترور خبرنگاران را جنایتی نابخشودنی خواند، گفت:«ترور خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌ای، نشان‌دهنده ترس دشمن از آزادی بیان و اطلاع‌رسانی از جنایت‌ها و برنامه‌های شوم آن‌هاست. ما با آن‌که از ادامه حملات به جان خبرنگاران و اهالی رسانه‌ها عمیقآ نگران هستیم بازهم تاکید می‌کنیم که چنین حملاتی اراده ما را در دفاع از آزادی بیان و صیانت از رسانه‌ها آزاد و دموکراتیک تغییر نخواهد داد.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد: «رسانه‌های آزاد و آزادی بیان دستاورد ملی مردم افغانستان است. این دستاورد بزرگ از دست نخواهد رفت.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز در رابطه ترورِ خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌ا‌ی افغان به ویژه رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار افغان در پیامی نوشت: «جنایتکاران به جز پیام مرگ، وحشت، ویرانی و جنایت دیگر هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند و به سلسله جنایات‌شان رحمت‌الله نیکزاد، رئیس اتحادیه خبرنگاران غزنی را به شهادت رساندند.»

ارگ این چنین رویدادها را تروریستی خواند و نوشت:«حمله به مردم ملکی، تاسیسات عام‌المنفعه و دست‌ اندرکاران رسانه‌ای کشور، حمله به آزادی بیان و جنایت علیه بشریت است.»

دولت افغانستان بر مصونیت خبرنگاران تاکید کرد و گفت:«حمایت از خبرنگاران و سایر دست اندرکاران رسانه‌ای را از وظایف عمده خویش می‌دانیم و در این راستا از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نخواهیم کرد.»

نی، یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان نیز در پیامی حکومت این کشور را در تامین امنیت خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌ای افغان مقصر دانست و نوشت: «دیده می‌شود که حکومت افغانستان در تامین امنیت خبرنگاران کوتاه آمده و این سبب شده است که دشمنان افغانستان هر روز از جامعه خبرنگاران قربانی بگیرند.»

نی، نوشت: «ما از حکومت افغانستان مصرانه می‌خواهیم تا به خواست مشروع جامعه خبرنگاران که همانا تامین امنیت خبرنگاران است، پاسخگو باشد. اگر به این خواست مشروع جامعه رسانه‌ای افغانستان از طرف حکومت پاسخ درست داده نشود، ما ناگزیریم به راه‌هایی متوصل گردیم که قطعا نفع حکومت در آن نهفته نخواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نی، افزود: «ما از جوامع بین‌المللی می‌خواهیم تا با توجه به حضور نیروهایشان در افغانستان در زمینه تشریک اطلاعات تهدیدآمیز و همچنین در زمینه بررسی تهدیدهای امنیتی خبرنگاران کاری انجام دهند.»

رحمت‌الله نیکزاد، رئیس اتحادیه خبرنگاران استان غزنی و خبرنگار شبکه الجزیره، شامگاه روز دوشنبه، اول دی که برای ادای نماز به سوی مسجد در نزدیکی خانه‌اش در استان غزنی در حرکت بود، از سوی افراد ناشناس با ضرب گلوله کشته شد.

این نخستین ترور خبرنگاران در این کشور نیست. در این اواخر ترور خبرنگاران در افغانستان به دلایل نامعلوم افزایش یافته است و در دو ماه پیش بیش از پنج خبرنگار افغان ترور شدند که بیشترین آنان در شهر کابل بود.

در رابطه با قتل آقای نیکزاد و ترور شمار دیگر از خبرنگاران این کشور از گذشته تاکنون هیچ فرد و یا گروهی به میز محاکمه کشانیده نشده‌اند و گروه‌هایی که با دولت افغانستان به ویژه طالبان درگیر جنگ هستند نیز مسؤولیت این ترورها ا به عهده نگرفتند.

دولت افغانستان تاکید کرده است که برای شناسایی و دستگیری عاملان ترور خبرنگاران در سراسر این کشور تحقیقات را ادامه می‌دهد و تلاش دارد تا به زودی کسانی را که دست به چنین ترورهایی می‌زنند، دستگیر کرده به جزای اعمال‌شان برسانند.

سید احمد ابرار، خبرنگار در یکی از رسانه‌های خصوصی افغانستان است. وی در حالی‌که وضعیت کنونی را برای خبرنگاران و اهل رسانه‌ها در این کشور به ویژه در ماه‌های اخیر همین سال نگران‌کننده می‌خواند به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه در این اواخر دشمنان آزادی بیان، سنگرداران قلم به دست را هدف قرار گرفتند. این دشمنان کوردل، قشری را ترور می‌کنند که جز قلم و رساندن پیام برای مردم چیز دیگر ندارد. همه می‌دانند که خبرنگاران قشر تحصیل‌کرده، روشن‌فکر، پیام‌رسان و خدمتگزار جامعه‌اند. کشتن آنان به معنی نابودی آزادی بیان، نابودی پیام حق و خاموش کردن صدای مظلومین جامعه است. من از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهم که برای نجات جان خبرنگاران هرچه زودتر تلاش کنند و اجازه ندهند که این قشر بیشتر از این قربانی بدهند. حکومت ما باید دست به‌کار شود و عاملین مرگ چندین خبرنگاران را که ترور شدند، دستگیر کرده و به جزای اعمال‌شان برسانند در غیر آن صدای رسای خبرنگاران به زودی خاموش خواهد شد و کسی جرات نخواهد کرد که در این مسلک مقدس کار کند.»

بیشتر از جهان