انتقاد وزارت خارجه افغانستان از اسلام‌آباد؛ آیا پاکستان پناهگاه رهبران طالبان است؟

رهبران سیاسی طالبان، از اردوگاه و مراکز طالبان در خاک پاکستان دیدن کردند

ملا عبدالغنی برادر در حال سخنرانی در میان طالبان در پاکستان - رسانه‌های اجتماعی 

وزارت خارجه افغانستان با انتقاد از دولت پاکستان، آن کشور را پناهگاه رهبران طالبان دانست. این اعتراض در پی آن بیان شد که پاکستان زمینه دیدار اعضای دفتر سیاسی طالبان از پایگاه‌های آموزشی طالبان در خاک پاکستان را فراهم کرد.  

وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای گفت:‌ «در پی ملاقات‌های رهبران طالبان با مقامات پاکستانی، تصاویری ویدیویی‌ منتشر شد که در آن طالبان، در میان پیروانشان ظاهر شده، از موجودیت همه رهبران طالبان در پاکستان پرده برمی‌دارند و بر ادامهٔ فعالیت‌هایشان در قلمرو پاکستان تاکید می‌کنند.»

کابل می‌افزاید: ‌«با کمال تاسف و نگرانی، بعضی از رهبران طالبان در ویدیوهای نشرشده، در حال بازدید از اردوگاه‌های آموزشی نیز دیده می‌شوند. حضور علنی و فعالیت‌های عناصر شورشی افغان و رهبران آنان در قلمرو پاکستان، حاکمیت ملی افغانستان را آشکارا نقض می‌کند و سبب تدوام بحران و بی‌ثباتی در منطقه شده، تأمین صلح پایدار در افغانستان را با چالش جدی مواجه می‌سازد.»

اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر، اخیرا به دعوت رسمی عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، به اسلام‌آباد رفتند. در این دیدار، طالبان علاوه بر ملاقات با رهبران سیاسی پاکستان، از اردوگاه آموزشی افراد انتحاری و مجروحان طالبان در بیمارستان‌های پاکستان دیدن کردند. آنها همچنین گردهمایی‌هایی با دیگر اعضا و رهبران طالبان در پاکستان برگزار کردند.

ویدیوهای این دیدوبازدیدها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصاویر ملا برادر و ملافاضل را در میان رهبران و جنگجویان طالبان در پاکستان نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان این دیدارها را نوعی صف‌آرایی طالبان در جریان مذاکرات صلح می‌داند.

اسلام‌آباد قول داده بود که با تمام توان، برای تقویت روند صلح و کاهش خشونت در افغانستان تلاش کند. دعوت از رهبران طالبان هم در هماهنگی با کابل انجام شده‌ است. اما کابل انتظار نداشت که این بازدید، به دیدار از مراکز طالبان و تقویت روحیه جنگجویان در زمان حساسِ مذاکرات صلح بیانجامد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید: ‌«حکومت افغانستان، بسته‌شدن پناهگاه‌های شورشیان و تروریست‌ها و قطع فعالیت‌های آنان را در حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان و تأمین صلح و ثبات منطقه‌ای، امر حیاتی می‌داند و یک‌بار دیگر بر تداوم همکاری‌های صادقانه و مبارزۀ واقعی علیه تروریسم و تهدیدات مشترک تأکید می‌کند.»

بیشتر از جهان