به زودی مغر انسان با یک سیم به کامپیوتر وصل می‌شود

هدف این فن‌آوری ایجاد هماهنگی بین هوش انسان با سرعت هوش مصنوعی است

AFP

شرکت تازه راه‌اندازی شده ایلان ماسک که در حوزه فن‌آوری اعصاب فعالیت می‌کند و «نورالینک» نام دارد، برای نخستین بار اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داده است. این شرکت از «رشته‌های» قابل انعطافی سخن به میان آورده که برای وصل کردن مستقیم مغز انسان به کامپیوتر طراحی شده‌اند.

هدف این فن‌آوری این است که با قرار دادن وسیله ای در مغز افراد فلج به آن‌ها کمک کند تا بتوانند از کامپیوتر استفاده کنند. در نهایت این فن‌آوری قصد دارد نحوه تفکر و ارتباطات انسان‌ها را بهبود بخشد.

ایلان ماسک در یک سخنرانی در سانفرانسیسکو گفت که این تراشه «به حفظ و افزایش توان مغز شما کمک خواهد کرد» و «نهایتا به مغز کمک می‌کند که به نوعی همسویی با هوش مصنوعی برسد».

تعدادی از سرمایه گذاری‌های ایلان ماسک شامل طرح انقلابی پرداخت آنلاینِ پِی پَل، تحول در صنعت اتومبیل برقی از طریق تِسلا، و تاسیس شرکت خصوصی فضایی اسپِیس-ایکس است. با این‌حال طرح «نورالینک» او بیش از مابقی فعالیت‌های او بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

هدف این میلیاردر همه فن حریف و موسس شرکت فن‌آوری اعصاب این است که انسان را در سطح کامپیوتر قرار دهد و در نهایت با بسیاری که فکر می‌کنند هوش مصنوعی خطری برای هستی است، مقابله کند.

او می‌گوید:«این فن‌آوری پس از حل برخی از بیماری‌های مرتبط با مغز می‌رود که آینده خوبی را بسازد».

به نظر می‌رسد که در طول این سخنرانی، آقای ماسک به طور تصادفی افشا کرد که این سیستم در حال حاضر در حال آزمایش روی مغز میمون است و به گفته وی این میمون قادر شده «با کمک مغز خود کامپیوتر را کنترل کند».

از زمانی که این طرح در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرده اطلاعات خیلی کمی‌در مورد فعالیت‌هایش به بیرون درز کرده است. با این حال آقای ماسک بارها به هدفش مبنی بر ایجاد یک «پهنای باند بسیار بالا» برای مرتبط کردن مغز انسان با کامپیوتر» اشاره کرده است.

او ادعا می‌کند که انسان‌ها برای هماهنگ شدن با سرعت پیشرفت هوش مصنوعی به این فن‌آوری نیاز دارند. آقای ماسک معتقد است که در غیر این صورت، انسان‌ها به قدری از کامپیوترها عقب می‌مانند که نهایتا دستگاه کامپیوتر به انسان همانگونه نگاه می‌کند که هم اکنون انسان‌ها به حیوانات خانگی می‌نگرند.

او در کنفرانس ۲۰۱۶ در حوزه فن‌آوری گفته بود: «من از این که به چشم یک گربه خانگی به من نگاه شود خوشم نمی‌آید، اما راه حل چیست؟ فکر می‌کنم یکی از راه حل‌ها که به نظر می‌رسد شاید بهترین راه حل باشد اضافه کردن یک لایه هوش مصنوعی است».

ایده تقویت توانایی‌های انسان از طریق فن‌آوری که به تکامل نژاد انسان ورای محدودیت‌هایِ فعلی جسمی و روحی باور دارد، تا به امروز بیشتر به حوزه «داستان‌های تخیلی» تعلق داشت، اما «نورالینک» می‌گوید که در نظر دارد آزمایش بالینی این فن‌آوری را سال آینده شروع کند.

«نورالینک» یک سیستم روباتیک ساخته که رشته‌هایی را در مغز تعبیه می‌کند و امیدوار است که این روند روزی به سادگیِ عمل لیزر چشم باشد.

یک تراشه بسیار ریز، مغز را از طریق رشته‌های باریک به کامپیوتر وصل می‌کند. این رشته‌های باریک‌تر از مو، به سختی با چشم انسان قابل رویت هستند.

اندازه سیستم «نورالینک» بسیار کوچک‌ است و عملکردش غیر تهاجمی‌تر از تلاش‌های پیشین ماشین‌های ارتباط مغزی است.

اسناد مربوط به این فناوری شرح می‌دهند که ارتباطات مغزی پیشین که قبلا در آزمایشات بالینی انجام پذیرفته‌اند محدود به ۲۵۶ الکترود بودند.

در این سند چنین اشاره می‌شود: «ما اشعه‌هایی از «رشته‌های» بسیار ریز و قابل انعطافِ الکترود ساخته‌ایم که شامل سه هزار و ۷۲ الکترود در هر اشعه است که در ۹۶ رشته پخش می‌شود».

اولین مورد استفاده از این طرح، به افرادی که نیم تنه پایین بدنشان فلج شده است کمک می‌کند تا از کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند استفاده کنند. این طرح در این مرحله ممکن است برای درمان صرع و پارکینسون نیز استفاده شود و حتی ممکن است از طریق آن بتوان «بازخورد دیداری خوبی» به نابینایان داد.

 مَکس هوداک، مدیر «نورالینک» می‌گوید که بیماران اول باید طرز استفاده از این فن‌‌آوری را بیاموزند.

او می‌گوید:«تصور کنید که قبلا فاقد دست بودید و به ناگهان دارای دست شده‌اید و حالا باید یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها استفاده کنید. این یک روند طولانی است، درست مثل یادگیری ماشین نویسی یا نواختن پیانو».

© The Independent

بیشتر از جهان