عکس یادگاری با بابانوئل در بحبوحه کرونا

برخی خبرگزاری‌های داخل ایران از کم‌رونق یا بی‌رونقی شب‌های نزدیک به سال نو و شب کریسمس نوشته‌اند

در دو دهه اخیر برگزاری جشن کریسمس در میان شهروندان ایران رواج یافته است- Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

این جمله تکراری است ولی کرونا امسال همه چیز را در سیطره خود درآورده است. سلامتی و شادمانی گاهی زیر یک سقف جمع نبوده‌اند و شادی‌های مناسبتی بیشتر از هر چیز تحت تاثیر قرار گرفته است: جشن‌های تولد، عروسی‌ها، جشن شب یلدا و حالا هم کریسمس و سال نوی میلادی!

هرچند بعد از انقلاب اسلامی در ایران اقلیت‌های دینی از کل جمعیت کشور سهم کمتری برای خود داشته‌اند و آمار دقیقی هم از آن‌ها موجود نیست ولی هنوز می‌توان رگه‌هایی را از حضور آن‌ها در شهرها مشاهده کرد. بخش بزرگی از این گروه‌ها مهاجرت کرده‌اند یا مجبور به ترک وطن شده‌اند و بسیاری در سرشماری‌ها از اعلام دین خود سر باز می‌زنند.

براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران از ۸۰ میلیون جمعیت ایران، حدود ۹۷ درصد مسلمان بوده و سه درصد را غیر مسلمان‌ها یا سایر ادیان تشکیل می‌دهند. ولی حضور برخی‌شان هنوز در ایران چشم‌نواز است و آن‌هم مسیحیان ساکن ایران هستند. شاید عمده دلیل آن برگزاری جشن سالانه کریسمس و سال نو میلادی در کشور باشد که می‌توانند آزادانه برای آن شادی کنند و در برخی نواحی پایتخت تزئیناتی هم به همین مناسبت برای آن‌ها انجام می‌شود. کریسمس، روز تولد حضرت عیسی مسیح و نیز آغاز سال نو میلادی مهم‌ترین مناسبت مسیحیان محسوب می‌شوند.

در حالی که کشورهای آمریکایی و اروپایی ۲۵ دسامبر را به عنوان روز تولد عیسی مسیح و روز کریسمس جشن می‌گیرند اما در تقویم مذهبی ارامنه که گفته می‌شود اکثریت جامعه مسیحیان ایران را تشکیل میدهند، روز ششم ژانویه به عنوان روز کریسمس جشن گرفته می‌شود. در ایران در شهر اصفهان و محله جلفا هم که مسیحیان بسیاری را در خود جای داده است هرساله حال و هوای خاصی برای این روز به پا می‌شود. ناقوس کلیسای وانک در جلفا طنین انداز شده و سالروز تولد مسیح جشن گرفته می‌شود.

در تهران نیز، در خیابان مطهری یا تخت طاووس قدیم از سال‌های پیش ردیف کاج‌های بریده شده آماده فروش برای تزیین در حدفاصل ورودی و خروجی اتوبان مدرس تا خیابان میرزای شیرازی منظم چیده شده و جای پررنگی در خاطره کودکی بسیاری از شهروندان تهرانی دارد. حال و هوای فروشگاه‌های خیابان میرزای شیرازی تهران در این شب‌ها به گونه‌ای است که هرساله آن‌ها را به سرخط خبرها می‌رساند. شلوغی خیابان، زیبایی تزیینات چشم‌نواز و متفاوت کریسمس و شادی تومان با سرمای زمستان حالی خاص به این بخش از شهر تهران می‌دهد و به گونه‌ای به تنها بازارچه غیررسمی ولی شناخته شده کریسمس در پایتخت شهره شده است.

در سال‌های پیش از رخداد انقلاب اسلامی در ایران کریسمس با شکوه بیشتری در بیشتر نقاط کشور برپا می‌شد ولی انقلاب ایدئولوژیک در ایران و سلطه اسلام‌گرایان بر کشور، چهره جدیدی به زندگی ایرانیان حاکم کرد که از آن جمله پشت پرده رفتن جشن‌های سایر ادیان و از جمله مسیحیان و زرتشتیان بود.

مردم در ایران اما در دو دهه اخیر با کم کردن این فاصله ایجاد شده، هم‌پای زرتشتیان برخی مراسم و آیین‌های زرتشتی را جشن می‌گیرند و هم‌پای مسیحیان، کریسمس را به خانه‌های خود می‌برند. در بسیاری از خانه‌های مسلمانان ایران در شهرهای مختلف درخت کریسمس تزیین می‌شود و سانتای آمریکایی که بابانوئل اروپایی‌اش بیشتر در ایران شناخته شده است، برای بچه‌ها کادو زیردرخت می‌گذارد.

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نقش پررنگی در نمایان کردن بخش خصوصی و پنهان زندگی مردم دنیا و از آن جمله ایرانی‌ها داشته است. از روزهای گذشته می‌توان عکس‌های درخت کریسمس و کادوهای چیده شده زیر آن را کنار سفره‌های شب یلدا دید. چهره‌های شاد کودکان و عکس‌های یادگاری با لباس‌های قرمز و کلاه‌های بابانوئل!

هرچند امسال کرونا همه‌چیز را به تصاحب خود درآورده است ولی مردم تلاشی امیدوارانه برای شادی و شکست تاریکی‌های حضور این بیماری دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی خبرگزاری‌های داخل ایران از کم‌رونق یا بی‌رونقی شب‌های نزدیک به سال نو و شب کریسمس نوشته‌اند. بر کسی پوشیده نیست که در ایران و در ماه‌های اخیر آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان کرونا جمعیت بسیاری از ایران را عزادار کرده است. مشکلات معیشتی و بحران‌های اقتصادی رهاورد کرونا و تحریم‌ها، سفره‌های مردم را کوچک‌تر و شادی‌ها را بی‌رونق کرده است.

بازار خرید اقلام مربوط به کریسمس و سال نو هم در ایران افت قابل توجهی داشته است.

در گزارش میدانی خبرگزاری ایسنا آمده است که: «مهم‌ترین کالای این جشن، یعنی درخت کریسمس در ابعاد ۶۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر بین ۲۴۵ هزار تومان تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد و درخت‌هایی با نوک برفی در ابعاد کوچک حدود ۲۰ هزار تومان و در ابعاد بزرگ حدود ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر است.»

همچنین قیمت کاج مینیاتوری ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتری در فروشگاه‌های مختلف حدود ۱۸ تا ۷۰ هزار تومان عنوان شده است.

در این گزارش قیمت انواع گوی تزیینی بین ده هزار تا ۴۵ هزار تومان، ریسه چراغ رنگی نیز در متراژ سه تا هشت متر حدود ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان و قیمت زنگوله نیز در طرح‌ها و ابعاد مختلف بین پنج تا ۴۵ هزار تومان عنوان شده است. عروسک بابانوئل نیز که از اقلام پرمصرف و همچون درخت کاج برای جشن این شب حیاتی است، در ابعاد ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتری حدود ۲۹۰ هزار تومان تا یک میلیون و صد هزار تومان قیمت دارد. ایسنا نوشته است در برخی فروشگاه‌ها قیمت عروسک ۳۰ سانتیمتری موزیکال بابانوئل حدود ۳۴۰ هزار تومان و بابانوئل ۶۰ سانتیمتری حدود ۵۸۰ تا ۶۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

با تمام گرانی و محدودیت اما کریسمس و جشن سال نوی مسیحی همچون یلدا و نوروز ایرانی با امید تحولاتی که انتظار می‌رود زندگی انسان‌ها را به روال طبیعی گذشته بازگرداند برگزار می‌شود.

بیشتر از زندگی