دموکرات‌ها در انتخابات سنای ایالت جورجیا از جمهوری‌خواهان پیشی گرفتند

پیشتازی دموکرات‌ها در نظرخواهی‌ها با حمایت میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا از آقایان وارناک و آسوف همراه شده است

در انتخابات عمومی سوم نوامبر، سناتور پردو در شمارش ۹۹ درصد آرا، به کمی کمتر از ۵۰ درصد مورد نیاز علیه رقیب دموکراتش جان آسوف با ۴۹.۷ تا ۴۷.۹ درصد آرا، دست یافت- Megan Varner/Getty Images/AFP

نظرخواهی‌های تازه پیرامون انتخابات مهم سنای آمریکا در ایالت جورجیا در روز ۵ ژانویه حاکی از آن است که رافائل وارناک و جان آساف، نامزدهای حزب دموکرات بر رقبای جمهوری‌خواهشان، کلی لوفلر و دیوید پردو پیشی دارند. 

این نظرخواهی که از سوی موسسه «سِروِی آمریکا» صورت گرفت، نشان می‌دهد که آقای وارناک هفت امتیاز از لوفلر، سناتور جمهوری‌خواه و آقای آساف پنج امتیاز از رقیب جمهوری‌خواهش جلوست. آقای آساف در مقایسه با نظرخواهی‌های سه هفته پیش، دو امتیاز از رقیب خود پیشی گرفت و آقای وارناک ارجحیت خود را حفظ کرده است.  

تفوق نامزدهای حزب دموکرات به درگیری‌های داخلی حزب جمهوری‌خواه پیرامون خودداری دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر سرچشمه می‌گیرد که مدعی است در آن به گونه‌ای گسترده تقلب شده است. در واقع، این نظرخواهی که در روزهای ۱۶ تا ۲۰ دسامبر میان ۸۰۰ شهروند انجام شد حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از کسانی که در انتخابات سنا رای نخواهند داد، جمهوری‌خواه‌اند. 

در این نظرخواهی بیش از نیمی (۵۵ درصد) از شهروندانی که خود را «بسیار محافظه‌کار» توصیف کرده‌اند، گفته‌اند در انتخابات سنای ایالت جورجیا رای نخواهند داد زیرا «روند رای‌گیری با تقلب همراه است». هفت درصد دیگر از رای‌دهندگان که بازهم خود را «بسیار محافظه‌کار» نامیده‌اند، گفته‌اند انتخابات ژانویه را «به قصد بایکوت» کرده‌اند. اما هیچ‌یک از شهروندانی که به خود «لیبرال» یا «بسیار لیبرال» اطلاق کرده‌اند، نگفته‌اند که انتخابات آتی را بایکوت خواهند کرد. 

پیشتازی دموکرات‌ها در نظرخواهی‌ها با حمایت میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا از آقایان وارناک و آسوف همراه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان غیر حزبی خانم اوباما موسوم به «هنگامی که همه ما در روز دوشنبه رای می‌دهیم» اعلام کرد که در پیشاپیش انتخابات یک کنسرت درایوین (مردم با اتومبیل‌هایشان در کنسرت حضور می‌یابند) برگزار خواهد کرد. این کنسرت در روز سوم ژانویه و دو روز پیش از انتخابات سنا در جورجیا برگزار خواهد شد. آقای اوباما نیز در بخشی از یک ویدیو ظاهر خواهد شد تا پیشاپیش روز انتخابات مردم را به دادن رای ترغیب کند. 

این انتخابات به دنبال آن که هیچ یک از نامزدها نتوانست به ۵۰ درصد آرای ایالتی برای پیروزی دست یابد، سازماندهی شده است. بنا به قوانین انتخاباتی ایالت جورجیا که مستلزم دستیابی به اکثریت آرا است، اگر هیچ یک از نامزدها موفق به اخذ ۵۰ درصد آرا نشود، دو نامزد برتر وارد دور دوم انتخابات خواهند شد. 

در انتخابات عمومی سوم نوامبر، سناتور پردو در شمارش ۹۹ درصد آرا، به کمی کمتر از ۵۰ درصد مورد نیاز علیه رقیب دموکراتش جان آسوف با ۴۹.۷ تا ۴۷.۹ درصد آرا، دست یافت. به همین دلیل آسوشیتد پرس اعلام کرد دور دیگری از انتخابات برگزار خواهد شد. 

به همین گونه، سناتور لوفلر با ۲۵.۹ درصد در مقابل ۳۲.۹ درصد آرای آقای وارناک رقیب دموکراتش در مقام دوم قرار گرفت. دور دوم انتخابات زمانی اعلام شد که مشخص شد هیچ یک از نامزدها به ۵۰ درصد حد نصاب مورد نیاز برای پیروزی دست نیافته‌اند.  

 در حال حاضر جمهوری‌خواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۶ کرسی سنا را در اختیار خود دارند که وجود دو سناتور مستقل که اغلب با آن‌ها همکاری می‌کنند، تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها را به ۴۸ می‌رساند. دموکرات‌ها برای دستیابی به اکثریت باید دو کرسی دیگر را از آن خود کنند که در آن صورت به کامالا هریس، معاون منتخب ریاست جمهوری امکان می‌دهد با رای خود، تعادل را در سنا به نفع دموکرات‌ها بچرخاند.

© The Independent

بیشتر از جهان