واکنش ظریف به تهدید ترامپ

خطیب‌زاده گفت، ایران به اقدامات آمریکا «آشکار و در سطح مناسب» پاسخ داده است

ظریف به اظهارات دونالد ترامپ و سخنگوی سنتکام که ایران را مسئول حمله راکتی اخیر به منطقه سبز بغداد خواندند، واکنش نشان داد - YAMIL LAGE / AFP

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با اشاره به تصویر سه راکت مدعی شد که این سلاح‌ها ایرانی است و در صورت کشته شدن یک آمریکایی «ایران را مسئول می‌داند»، وزیر امور خارجه ایران و سخنگوی این وزارتخانه، سخنان اخیر ترامپ را منحرف کردن «توجهات از شکست‌های فاجعه‌بار» در داخل آمریکا خواندند.

ترامپ شب گذشته با منتشر کردن تصویر راکت‌ها در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: روز یکشنبه چند راکت به سفارت ما در بغداد شلیک شد... برای ایران یک توصیه دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

محمدجواد ظریف، در توییتی با ضمیمه کردن تعدادی از توییت‌های ترامپ، نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز، چهارم دی‌ماه، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: «این گونه اظهارات و اتهام‌زنی‌های تکراری، بی‌اساس و ساختگی در قالب فرافکنی‌های مرسوم‌ کاخ سفید قابل ارزیابی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رسانه‌های داخلی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد اتهامات ترامپ و سنتکام، اظهار داشت: «همان‌گونه که بارها اعلام شده حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است و در این موضوع خاص، انگشت اتهام به سوی خود آمریکا و شرکا و متحدان آن در منطقه است که به دنبال افزایش تنش و فتنه انگیزی‌های جدید هستند.»

خطیب زاده گفت: «همانگونه که پیش از این نیز گفته‌ایم پاسخ ایران به تروریسم آمریکا، آشکار، شجاعانه و در سطح متناسب خودش بوده و لذا رژیم آمریکا بهتر است برای توجیه فتنه‌انگیزی‌های خود از سناریوهای باورپذیرتری کمک بگیرد.»

خطیب‌زاده به پاسخ آشکار و شجاعانه ایران اشاره نکرد، اما ایران سال گذشته در ۱۸ دی‌ماه ۹۸، پنج روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در عراق، در اقدامی از قبل هماهنگ شده، به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق چند حمله موشکی انجام داد که باتوجه به پناه گرفتن نیروهای آمریکایی در پناهگاه، تلفات انسانی برجای نگذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه، به ترامپ توصیه کرد از تنش‌آفرینی و ماجراجویی‌های خطرناک در این روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید اجتناب کند.

دونالد ترامپ در دو توییت جداگانه پس از حمله‌های راکتی یکشنبه به سفارت آمریکا در بغداد، به ایران در مورد اقدام علیه منافع آمریکا هشدار داده بود: «سفارتخانه ما یکشنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت. سه تا از آنها عمل نکرد. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران و حالا حرف از حملات دیگری علیه آمریکایی‍‌ها در عراق می‌شنویم.»

او در توییت دیگری نوشته بود: «توصیه دوستانه‌ای به ایران دارم. اگر یک آمریکایی در عراق کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

سخنگوی سنتکام هم با صدور بیانیه‌ای روز پنجشنبه اظهارداشت: «حمله راکتی ۲۰ دسامبر به منطقه سبز عراق تقریبا به طور قطع از سوی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران صورت گرفته است.»