ایمنی جمعی با «واکسیناسیون ۲۰ درصد جمعیت» آمریکا

«تاکنون حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد آمریکایی‌ها به این بیماری مبتلا شده و تا حدی نسبت به آن به طور طبیعی مصون شده‌اند»

آنتونی فاوچی، کارشناس بهداشت عمومی و مشاور ارشد کاخ سفید در حال تزریق واکسن کرونا - POOL /Getty Images via AFP

یک کارشناس سیاست‌گذاری بهداشتی ادعا کرد اگر تنها ۲۰ درصد از جمعیت ایالات متحده واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند، این کشور می‌تواند به مصونیت جمعی دست یابد.

دکتر مارتی ماکاری، استاد سیاست‌گذاری سلامت و جراحی در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور هنگام صحبت در برنامه «روایت» شبکه خبری فاکس در عصر دوشنبه گفت در زمینه واکسن‌ «باور غلطی در میان مردم وجود دارد.»

دکتر ماکاری روز دوشنبه گفت: «این توصیه وجود دارد که برای کنترل این بیماری همه‌گیر ما باید همه افراد آمریکا را واکسینه و مصون کنیم. واقعیت این است که تاکنون حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد آمریکایی‌ها به این بیماری مبتلا شده و تا حدی نسبت به آن به طور طبیعی مصون شده‌اند.»

او افزود: «ما اکنون نمی‌دانیم که مصونیت طبیعی بعد از بیماری، کمی بدتر، اندکی بهتر، یا حتی مشابه میزان مصونیت ایجاد شده با واکسن است، اما شاید تنها به واکسینه کردن ۲۰ درصد از مردم تا ماه فوریه یا مارس نیاز داشته باشیم تا واقعا به سطوح مورد نیاز برای مصونیت جمعی، یعنی چیزی حدود ۷۰ درصد، دست یابیم.»

مصونیت جمعی به مفهومی گفته می‌شود که طی آن اکثر جمعیت با دریافت واکسن در برابر یک بیماری ایمن می‌شوند و به این ترتیب سرایت ویروس کاهش  می‌يابد و نیز کسانی که واکسن آن را دریافت هم نکرده‌اند، ایمن خواهند شد.

نکته کلیدی درباره این مفهوم واکسینه‌ کردن مهم است و طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی: «مصونیت جمعی از طریق حفاظت از مردم در برابر ویروس و نه با ابتلای ایشان به آن به دست می‌آید.»

هنوز معلوم نیست بدون دریافت واکسن، بعد از ابتلا به بیماری مصونیت در برابر ویروس کرونا چه مدت باقی می‌ماند چرا که تاکنون چندین مورد ابتلای مجدد به کووید-۱۹ در سراسر دنیا گزارش شده است.

تحقیقی در کینگز کالج لندن نشان می‌دهد که میزان پادتن‌هایی که ویروس کرونا را در بدن از بین می‌برند در بازه‌ای سه ماهه بعد از ابتلا کاهش می‌یابد. با این وجود با توجه به گزارش بی‌بی‌سی، به اعتقاد کارشناسان ابتلای مجدد به این ویروس ضعیفتر از بار اول خواهد بود.

ایالات متحده پیشتر در ماه جاری به توزیع واکسن‌های کووید-۱۹ ساخته فایزر و بایون‌تک پرداخت و اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده هفته گذشته جواز استفاده اضطراری از واکسن مدرنا را نیز صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سرلشکر گوستاو پرنا، رئیس عملیات برق‌آسا، انتظار می‌رود طی هفته جاری حداقل ۸ میلیون دوز این واکسن در سراسر ایالات متحده توزیع شود.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب که روز دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی اولین دوز واکسن خود را دریافت کرد، وعده داده است طی اولین ۱۰۰ روز دولت خود بعد از مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن را در کشور پخش کند.

با این وجود، آمار جدید از ردیابی نظرسنجی بنیاد سلامت خانواده کایزر نشان می‌دهد ۴۲ درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند آنها احتمالا یا قطعا واکسن ویروس کرونا را دریافت نخواهند کرد.

دکتر ماکاری گفت او به کسانی که «اکنون به خاطر جواز اضطراری واکسن حاضر به تزریق آن نیستند احترام می‌گذارد» اما تاکید کرد این واکسن‌ها «کاملا ایمن» هستند.

او افزود: «هیچ واکنش معکوس جدی قابل پیشگیری در این واکسن وجود ندارد و فارغ از این که چقدر بررسی آماری روی این اطلاعات انجام دهید، کما این که اداره دارو و مواد غذایی انجام داد، آمار بروز چنین واکنش‌هایی همواره صفر بوده است.»

بنا به ردیاب دانشگاه جانز هاپکینز تاکنون بیش از ۱۸ میلیون نفر در ایالات متحده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمار مرگ‌های این بیماری در کشور تاکنون به ۳۱۹ هزار و ۴۶۶ نفر رسیده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان