اولویت تزریق واکسن کرونا با چه کسانی است؟

به توصیه مشاوران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، کارکنان خط مقدم سلامت و افراد بالای ۷۵ سال باید در نوبت بعدی باشند

۵۱ میلیارد نفر واجد شرایط دریافت واکسن در دور بعدی -  REUTERS/Ammar Awad

یک هیات مشاور گفت که کارکنان ضروری خط مقدم مبارزه با کرونا و افراد ۷۵ سال به بالا، باید نفرات بعدی باشند که واکسن کووید دریافت می‌کنند.  

هم‌زمان با گذشتن موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از ۳۰۰ هزار نفر، مسؤولان نگران هستند که این رقم به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یابد، هفته گذشته اولین واکسن‌ها در ایالات متحده به کارکنان بخش بهداشت و سلامت و ساکنین خانه‌های سالمندان زده شد.  

روز شنبه، کمیته مشاور درباره روش‌های ایمن‌سازی به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه کرد که کارکنان ضروری خط مقدم، از جمله اعضای خدمات امور اضطراری، آموزگاران، کارکنان بخش خوراک و کشاورزی، کارکنان پست، حمل‌ونقل عمومی و کارکنان فروشگاه‌های مواد غذایی، گروه بعدی افرادی باشند که در صف دریافت واکسن قرار دارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیشنهاد که به دنبال ۱۳ رای موافق و یک رای مخالف در هیات فوق تایید شد، ۵۱ میلیارد نفر را واجد شرایط دریافت واکسن در دور بعدی می‌کند، هرچند هنوز مشخص نیست که این اتفاق کی خواهد افتاد.  

به گفته شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، دکتر کترین پوئلینگ، عضو کمیته فوق، پس از رای‌گیری در هیات، گفت: «مایلم بگویم که افراد ۷۵ سال به بالا، هشت درصد جمعیت و  ۲۵ درصد از مبتلایان بستری شده را تشکیل می‌دهند و نرخ مرگ در میان آنان بسیار بالا است.» 

او گفت: «کارکنان ضروری خط مقدم به شدت در معرض ابتلا به بیماری هستند. آنان همچنین سهم غیرمتناسبی از نژادها و قومیت‌هایی را تشکیل می‌دهند که بخش بزرگی از ظرفیت بستری‌ در بیمارستان را به خود اختصاص داده‌اند.» 

توصیه جدید هم‌زمان است با آماده شدن مقامات برای شروع استفاده از واکسن دوم، تولید شرکت داروسازی مدرنا، علاوه بر واکسن تولیدی فایزر.  

این هیات همچنین گفته است که حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمله کارکنانی که در خط مقدم شاغل نیستند، مانند کارمندان رسانه‌ها، بخش مالی، انرژی و هوش مصنوعی و همچنین صنایع ارتباطات، افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله و افراد ۱۶ تا ۶۴ساله دارای بیماری‌های خطرناک، باید در دور بعدی واکسیناسیون لحاظ شوند.  

ایالت‌های ۵۰گانه آمریکا که واکسن‌ها را در میان ساکنین خود توزیع می‌کنند، از دستورالعمل‌های هیات مشورتی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه واکسیناسیون در دوران کمبود واکسن، استفاده می‌کنند.  

مایه‌کوبی در مقابل کووید-۱۹ برای بازگشایی بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور و کاهش خطر بیماری در مراکز بسته‌بندی گوشت، کارخانجات و انبارها امری حیاتی به شمار می‌رود. با این حال، بر سر این که چه کسانی در دوران همه‌گیری، کارکنان و گروه‌های ضروری به شمار می‌روند، ابهام‌هایی پیدا شده است.  

قبل از رای‌گیری، بسیاری از شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی برای آن که کارکنانشان بلافاصله پس از کادر بهداشت و سلامت و ساکنین خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها، واکسن دریافت کنند به لابی‌گری مشغول بودند. پیش‌تر نیز جنجالی بر سر این که سیاستمداران به طور خودبه‌خود واکسن دریافت می‌کنند، مطرح شده بود.  

هم‌زمان، کامیون‌های شرکت فداکس و خدمات انتقال بسته‌های پستی در آمریکا، انتقال دوزهای واکسن از انبارهای کارخانجات را برای تحویل به بیمارستان‌ها و دیگر مراکز واکسیناسیون آغاز کردند.  

محفظه‌های کوچک واکسن مدرنا در کارخانه داروسازی کاتالنت در بلومینگتون ایالت ایندیانا پر شدند. هم‌زمان، شرکت توزیع‌کننده مک‌کسون، در حال نقل و انتقال دوزهای واکسن از کارخانجاتی در لوئیزویل، کنتاکی، و ممفیس در تنسی است که همگی مراکز هوایی شرکت‌های حمل‌ونقل و پست یوپی‌اس و فداکس هستند.  

جرومی آدامز، جراح ارشد ایالات متحده روز یکشنبه گفت که مقام‌های بهداشتی آمریکا در حال مطالعه و بررسی نوع جدید کووید-۱۹ هستند که در بریتانیا ظهور کرده است. او افزود که هرگونه جهش ژنتیکی بر این که افراد باید خود را در مقابل ویروس کشنده محافظت کرده و منتظر واکسیناسیون بمانند، صحه می‌گذارد.  

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و دانشمندان روز شنبه اعلام کردند که نوع جدید ویروس کرونا منجر به افزایش تعداد موارد ابتلا، افزایش محدودیت‌ها و مقررات در لندن و مناطق اطراف و همچنین اخلال در برنامه‌ریزی‌های تعطیلات کریسمس میلیون‌ها شهروند می‌شود.  

این نوع از ویروس که به گفته مقام‌ها ۷۰ درصد مسری‌تر از نوع اصلی ویروس است، نگرانی‌ها درباره گسترش بیشتر را افزایش داده است. چندین کشور اروپایی، از جمله بلژیک، ایتالیا و هلند گفته‌اند که برای جلوگیری از مسافران ورودی از بریتانیا مقرراتی اعمال می‌کنند، از جمله منع پروازها و حرکت قطارها.  

توزیع واکسن مدرنا در بیش از ۲۷۰۰ مرکز در ایالات متحده، پخش واکسن تولیدی فایزر را که توزیعش هفته گذشته آغاز شد، گسترش می‌دهد.  

در ایالات متحده، منصف السلاوی، مدیر برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ گفت که به احتمال زیاد، زدن اولین واکسن تولید شرکت مدرنا از صبح دوشنبه آغاز می‌شود. این واکسن روز جمعه به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسید.  

او به سی‌ان‌ان گفت: «در انتظار واکسن‌ها هستیم. توزیع این واکسن کمی آسان‌تر است زیرا برعکس واکسن تولیدی فایزر، به فریزرهای مخصوص با برودت پایین نیازی ندارد.»  

دولت آمریکا قصد دارد پنج میلیون و ۹۰۰ هزار واکسن فایزر را ظرف این هفته به مراکز تحویل دهد. 

در حال حاضر ۳۱۷ هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته و تقریبا ۱۸ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند.  

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز 

© The Independent

بیشتر از جهان