ابراز تمایل مشاور فرمانده سپاه به انتخاب رئیس‌جمهور سپاهی

«اصل این است که فرد بتواند چهارچوب سیاست‌های کلان رهبری را دقیقاً پیاده کند»

به رغم ممنوعیت قانونی و توصیه روح الله خمینی به عدم حضور افراد نظامی در انتخابات، سپاهیان قصد جدی برای گرفتن پست ریاست جمهوری دارند - عکس از تسنیم

مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ و علاقه‌مندی حضور نظامی‌ها در آن گفت که در بحث حضور نظامی‌ها برای انتخابات بیشتر بچه‌های سپاه مدنظر هستند. علی‌رغم اینکه طبق قانون نباید وارد گروه و حزب شوند، اما زمانی که توانمندی در بین برادران نظامی وجود دارد چرا در انتخابات حضور پیدا نکنند؟

اسماعیل کوثری، در گفتگو با برنا درباره قانونی نبودن حضور نظامی‌ها در عرصه سیاست اظهار داشت که در قانون اساسی آمده هر فرد و هر شخصیتی می‌تواند در انتخابات حضور یابد و نام‌نویسی کند و تشخیص آن برعهده شورای نگهبان است. این در حالی است که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی درباره حضور سپاه در عرصه سیاست صراحتاً گفته است: «کسانی که در رأس ارتش هستند و کسانی که در رأس سپاه پاسداران هستند، موظف هستند که ارتش را و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب کنار بزنند و اگر کسی در حزب هست، باید او را از ارتش بگیرید یا در آنجا یا در اینجا و همین‌طور سپاه پاسداران و همین‌طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود ... برای سپاهی‌ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته‌بندی و آن طرف‌دار آن‌یکی، آن‌یکی طرف‌دار آن‌یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می‌گذرد؟ در امر انتخابات بازهم به من اطلاع دادند که بین سپاهی‌ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می‌شود، جریانی دارد، به سپاه چه‌کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست این، برای ارتش جایز نیست این.»

کوثری در ادامه مدعی شد که مردم هیچ مشکلی با حضور یک نظامی در قامت ریاست‌جمهوری ندارند. اگر مردم مشکل داشتند، هزاران هزار نفر را زیردست این فرمانده‌ها نمی‌فرستادند، گروه‌های جهادی تشکیل نمی‌دادند. او اضافه کرد که اصل این نیست که فرد روحانی باشد، نظامی یا سیاسی باشد یا به‌اصطلاح بخواهد دانشگاهی یا ورزشی باشد بلکه باید بتواند، خوب خدمت کند و چهارچوب سیاست‌های کلان رهبری را دقیقاً پیاده کند.

او پیش‌تر نیز در مصاحبه با خبر آنلاین گفته بود: «بعضی‌ها می‌خواهند جنگ روانی راه بیندازند و بگویند نظامی و منظور آن‌ها بچه‌های سپاه است. بچه‌های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند سیاسی بودند و مبارزه می‌کردند. مگر آن‌ها گناه کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط مسئولیت پذیرفتند؟» او در ادامه افزود مگر سیاسیون در چهار دهه گذشته چه کاری انجام داده‌اند که اکنون سپاهی‌ها از انجام آن ناتوان هستند.

وی در مورد احتمال کاندید شدن خودش در انتخابات سال آینده نیز اظهار داشت که قصد کاندید شدن ندارد. بااین‌حال از چندی پیش زمزمه‌های حضور افراد بسیاری با پیشینه نظامی در انتخابات به گوش می‌رسد و برخی مانند حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای رسماً نسبت به حضور خود در انتخابات اعلام حضور کرده‌اند.

همچنین، چهره‌هایی مانند سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش، محسن رضایی و عزت‌الله ضرغامی از جمله فرماندهان سپاه یا بسیج هستند که خود را برای حضور در این انتخابات آماده می‌کنند.

پیش‌تر، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در سرمقاله‌ای مدعی شد که مخالفان حضور نظامیان در عرصه انتخابات، ساکنان «واشنگتن، پاریس، لندن، نیاوران، اقدسیه، کامرانیه و دیباجی» هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه دخالت سپاه در انتخابات بی‌سابقه نیست و از سه دهه گذشته و با انتخابات مجلس سوم آغاز شد، ولی به نظر می‌رسد این بار و در مدت باقی‌مانده تا انتخابات رسانه‌های وابسته به سپاه تمرکزشان را بر این موضوع قرار داده‌اند که تا با تبلیغات ثابت کنند که نه‌تنها حضور سپاهیان در انتخابات درست است، بلکه سرداران سپاه اگر ریاست قوه مجریه را نیز در دستان خود بگیرند، تمام مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

در حال حاضر نیز چهره‌های بسیاری از افراد سپاهی در مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلح نظام و در سطوح مدیران ارشد جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود.

برخی تحلیلگران معتقدند که تلاش سپاه برای به دست گرفتن قدرت در قوه مجریه در راستای زمینه‌چینی برای جانشینی رهبر بعدی جمهوری اسلامی است. موضوعی که نگرانی جناح اصلاح‌طلب را به دنبال داشته است.

ماده ۴۰ مجازات جرائم نیروهای مسلح می‌گوید: «عضویت کارکنان نیروهای مسلح در سازمان‌ها، احزاب و جمعیت‌های سیاسی و مداخله یا شرکت و یا فعالیت آنان در دسته‌بندی‌ها و مناقشه‌های سیاسی و‌تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و مرتکبان به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌گردند‌و در هر حال ادامه خدمت یا رهائی این گونه افراد از خدمت به عهده هیأتهای رسیدگی به‌تخلفات نیروهای مسلح می‌باشد.»