چرا کاخ سفید نگذاشت بیانیه ضد روسیه صادر شود؟

وزیر خارجه آمریکا گفت که روسیه مسئول حمله سایبری به سازمان‌های دولتی است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه - Official White House Photo by Shealah Craighead

گفته می‌شود کاخ سفید از انتشار بیانیه‌ای که تایید می‌کند روسیه در پس حمله سایبری علیه سازمان‌های دولتی ایالات متحده بوده است اما آقای ترامپ آن را رد کرده، خودداری کرده است. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت که روسیه «به روشنی» مسئول این حملات بود. او گفت این حملات به گونه‌ای بی‌سابقه جدی بوده‌اند. 

بنابه گزارش‌هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، اطلاعات حساس چند سازمان دولتی ایالات متحده، ماه‌ها در معرض رخنه سایبری قرار داشت. 

به گفته منابعی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کردند، کاخ سفید پیش‌نویس بیانیه‌ای را پیرامون این رخنه امنیتی نوشت و برای انتشار در روز جمعه آماده کرده بود اما دستور می‌رسد که صدور آن باید متوقف شود.   

در این بیانیه، روسیه مسئول هماهنگی این حمله عنوان شده است، اما بنا به منابع سی‌ان‌ان، احتمال حضور دست‌هایی دیگر را در این رخنه امنیتی رد نکرده است. 

هنوز معلوم نیست دستگاه رهبری آقای ترامپ به چه دلیلی صدور این بیانیه را مسدود کرده است. 

آقای ترامپ روز شنبه در توییتر گزارش‌های مبنی بر حمله سایبری را  در تضاد با اظهارات مایک پمپئو که روسیه را عامل آن دانسته بود، رد کرد. 

به همین ترتیب، معلوم نیست که آیا آقای پمپئو پیش از این اظهارات از این که کاخ سفید قصد داشت بیانیه مذکور را مسدود کند، اطلاع داشت یا خیر. 

آقای ترامپ نوشت: «حمله سایبری در اخبار جعلی رسانه‌ها به مراتب بزرگ‌تر است تا در واقعیت. گزارش‌های کامل آن به اطلاع من رسیده و همه چیز تحت کنترل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

آقای ترامپ افزود: «هر چیز اتفاق می‌افتد، روسیه، روسیه، روسیه شعار اصلی است زیرا جریانات بی‌کفایت، عمدتا به دلایل مالی، از این که ممکن است چین در پس آن باشد از گفت‌وگو درباره‌اش وحشت دارند (ممکن است).»  

حمله سایبری در اخبار جعلی رسانه‌ها به مراتب بزرگ‌تر است تا در واقعیت. گزارش‌های کامل آن به اطلاع من رسیده و همه چیز تحت کنترل است. هر چیز اتفاق می‌افتد، روسیه، روسیه، روسیه شعار اصلی است زیرا جریانات بی‌کفایت، عمدتا به دلایل مالی، از این که ممکن است چین در پس آن باشد از گفت‌وگو درباره‌اش وحشت دارند .....

- دونالد جی ترامپ، ۱۹ دسامبر۲۰۲۰

گفته می‌شود هکرها در این حمله سایبری که خبر آن هفته گذشته از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد، با شکستن فیلتر سامانه‌‌های کامپیوتری چند سازمان دولتی که از نرم‌افزار «سولار ویندز» استفاده می‌کردند، در آن‌ها رخنه کرده بودند.  

به گزارش سی‌ان‌ان، در میان نهادهایی که هدف حمله سایبری قرار گرفته‌اند، وزارت‌خانه‌های کشاورزی، بازرگانی، انرژی و خارجه و شاخه امنیت سایبری وزارت امنیت کشور هم بوده‌اند. 

آقای پمپئو در یک گفت‌وگوی رادیویی با مارک لوین گفت: «این تلاش چشمگیری بود و من فکر می‌کنم در این مورد به روشنی می‌توانیم بگوییم که روسیه در این عملیات دست داشته است.» 

ایندیپندنت واکنش کاخ سفید را در این مورد جویا شده است.

© The Independent