سناتور رند پال از ترامپ خواستار اجازه ملاقات با ظریف شده است

کاخ سفید هنوز به این درخواست پاسخی نداده

AFP

سناتور جمهوری خواه رند پال از ایالت کنتاکی، از رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ خواسته است که به وی اجازه ملاقات با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را بدهد.

محمد جواد ظریف که برای شرکت در نشست اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، تنها مجوز تردد به سه منطقه در شهر نیویورک را دارد. از مقر سازمان ملل متحد در بخش شرقی شهر تا دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی، ۶ خیابان آنسوتر و تا غرب منهتن، خانه سفیر ایران که مقابل موزه متروپولتین شهر نیویورک قرار دارد، سه منطقه ای است که می تواند آمد و شد داشته باشد.

به نوشته مجله سیاسی پولتیکو، سناتور جمهوری خواه رند پال از رییس جمهور آمریکا خواسته است تا هنگامی که آقای ظریف در نیویورک حضور دارد، امکان این دیدار به وی داده شود تا بلکه گفتگوهای دو جانبه باعث کاسته شدن از تنش ها بین دو کشور ایران و آمریکا شود.

با توجه به اینکه آقای ترامپ و دولت وی سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی جهت تن دادن به گفتگو با ایالت متحده را تعقیب می کند، بعید به نظر می رسد که این ملاقات در نیویورک امکان پذیر باشد.

آقای ظریف که روز یکشنبه وارد نیویورک شده است گفته می شود که تا روز یکشنبه ۲۱ ژوئیه یعنی یک هفته در آمریکا به سر خواهد برد.

دفتر آقای رند پال حاضر به اظهار نظر درباره درخواست ملاقات با ظریف و یا پاسخ کاخ سفید به این درخواست وی نشده است.  به نظر می رسد که هدف آقای ظریف از این سفر به آمریکا رایزنی جهت کاسته شدن از سطح تحریم های آمریکا و گفتگو با دیپلماتهای غربی و همچنین حضور در رسانه های و شبکه های خبری آمریکا به منظور مطرح کردن موضوع تحریم ها و تنش های بین دو کشور باشد. ( به دلیل محدودیت ها، مصاحبه های خبری ایشان در خانه سفیر ایران ترتیب داده شده)

به گفته وزارت امورخارجه آمریکا، ۱۳ دیپلمات ایرانی در نیویورک مستقر می باشند که مقررات منع تردد برای آنها و همچنین دیپلماتهای کره شمالی تا شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل متحد اعمال می شود.

بیشتر از