ترامپ امکان برقراری حکومت نظامی را «خبر کذب» خواند

آقای ترامپ تا کنون از پذیرش نتیجه انتخابات سوم نوامبر خودداری کرده و خودش را برنده می‌داند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده - REUTERS/Tom Brenner

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب در توییتی،‌ گزارش‌های مبنی به احتمال اعلام حکومت نظامی در آمریکا را «اخبار کذب» خواند و گفت: «[این] خبرنگاری بد و عامدانه است.»

او با این حال، به بازنشر توییت‌های متعددی که ادعای تقلب در انتخابات و «سرقت پیروزی ترامپ» را مطرح می کنند ادامه داد.

روز شنبه گزارش‌هایی منتشر شد که می‌گفت آقای ترامپ در تلاش برای تغییر نتیجه انتخاباتی که در آن بازنده اعلام شده، گزینه توسل به نیروی نظامی را مطرح کرده است. بنا به گزارش‌ها، مقام‌های ارشد کاخ سفید با این فکر مخالفت کرده‌اند.

آقای ترامپ تا کنون از پذیرش نتیجه انتخابات سوم نوامبر خودداری کرده، هرچند مجمع گزینندگان جو بایدن را برنده انتخابات اعلام کرده، و دادگاه‌های آمریکا هم ده‌ها شکایت در باره تقلب‌آمیز بودن انتخابات را رد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، که به جرم دروغ گفتن به اف‌بی‌آی محکوم شده بود و اخیرا از سوی آقای ترامپ عفو شد، ظاهرا در جلسه‌ای در کاخ سفید گفت که رئیس جمهوری می‌تواند حکومت نظامی اعلام کند و برای ابطال نتیجه انتخابات به نیروی نظامی متوسل شود.

همزمان، گفته می‌شود سیدنی پاول، که پس از مطرح کردن نظریه‌های بی‌اساس توطئه از تیم حقوقی ترامپ اخرج شده، ممکن است به عنوان مامور ویژه تحقیق در باره تقلب در انتخابات سوم نوامبر گمارده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، شماری از نظامیان بازنشسته ایالات متحده که طرفدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشورند، در شبکه‌های اجتماعی خواهان برقراری حکومت نظامی و برگزاری دوباره انتخابات یا بازشماری آرا از سوی نیروهای نظامی شده‌اند.

روز شانزدهم آذرماه، کاخ سفید اسکات اوگریدی، خلبان سابق نیروی هوایی آمریکا را به عنوان دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل منصوب کرد.

بر اساس تحقیقات شبکه خبری سی‌ان‌ان، آقای اوگریدی در یک گفتگوی رادیویی، باراک اوباما و برخی ژنرال‌ها را «سوسیالیست‌های قسم‌خورده» توصیف کرده، و این ادعای بی‌اساس را در توییتر بازنشر داده‌است که هیلاری کلینتون و جرج سوروس دخالت بیگانگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تسهیل کردند مایکل فلین، ژنرال بازنشسته نیروی زمینی و اولین مشاور امنیت ملی کابینه ترامپ که کمتر از یک ماه عهده‌دار این سمت بود و بعدا اعتراف کرد که به اف‌بی‌آی دروغ گفته، روز بیست و پنجم نوامبر مورد عفو ریاست جمهوری قرار گرفت.

کمتر از یک هفته بعد، او حمایت خود را از گروه دست راستی «ما مردم» اعلام کرد و توییت آنها را بازنشر کرد.

این گروه از آقای ترامپ خواسته «بی‌درنگ اعلام حکومت نظامی محدود کند، موقتا قانون اساسی را به حال تغلیق درآورد، کنترل غیرنظامیان بر انتخابات کشوری را لغو کند تا نظامیان آرا را بازشماری کنند.»

این گروه در بیانیه‌ای گفت: «در نقطه‌ای هستیم که تنها به نظامیان خود اعتماد داریم، زیرا طبقه سیاسی و دادگاه‌های فاسد ما ناتوانی خود را از اقدام منصفانه و قانونی نشان داده‌اند.»

اما رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، ژنرال مارک میلی، بارها گفته‌است که نظامیان آمریکا در سیاست دخالت نخواهند کرد.

او در ماه اکتبر گفت: «سنت ۲۴۰ ساله کشور ما این است که نظامیان در سیاست دخالتی نداشته باشند. ما می‌خواهیم تضمین کنیم که رهبری کشور و نیروهای نظامی در دست غیرنظامیان خواهد ماند.»