کمبود پرستار، مسئله بدون پاسخ در ایران

بسیاری از پرستاران ایرانی علاقمند به مهاجرت هستند

سطح زندگی پرستاران در ایران متناسب با فشار کاری آنها نیست - عکس از ایرنا

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی امروز خود که به مناسبت روز پرستار انجام داد، با تاکید بر اجرای تعرفه پرستاری گفت که چند سال پیش به مسئولان توصیه کرده تا ۳۰ هزار پرستار جدید استخدام کنند، اما به دلایلی این کار انجام نشده است.

کمبود پرستار از مهم‌ترین ضعف‌های نظام درمانی ایران است. با شیوع ویروس کرونا، فشار بر کادر درمانی ایران افزایش یافت و کمبود پرستار نیز به‌وضوح به چشم آمد.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و دولت بارها وعده جذب پرستار دادند. در تازه ترین مورد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی شد که در سال جاری، 20 هزار پرستار جذب  می‌کنیم. او تاکید کرد که اولویت با پرستارانی است که به عنوان شرکتی یا قراردادی در مجموعه‌های وزارت بهداشت همکاری می‌کنند.

پیش‌تر و در همین رابطه رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفته بود که کمبود نیروی پرستاری ضربه مهلکی بر پیکره سلامت کشور وارد کرده است. باتوجه‌به میزان بازنشستگی‌های سالانه پرستاران و به‌ازای تأسیس بیمارستان‌های جدید، باید حداقل سالانه ۹۰۰۰ پرستار جذب بدنه خدمت شوند.

طی دوران کرونا، تعداد بسیاری از پرستاران به این ویروس مبتلا شدند و ده‌ها نفر نیز جان خود را از دست دادند. در خردادماه سال جاری رئیس‌کل نظام پرستاری با اشاره به این مسئله، در نامه‌ای به حسن روحانی نوشت: «از تعداد ۲۵۰ هزار خانواده بزرگ پرستاری کشور اعم از شاغلان، دانشجویان، بازنشستگان و ... تعداد بالغ‌بر ۱۱۰ هزار نفر برای ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی فعال هستند و فقط در بالین و بیمارستان‌ها کار می‌کنند، یعنی به‌ازای هر تخت بیمارستانی در بالین فقط هشت دهم نیروی پرستار در ۲۴ ساعت داریم و این یعنی درهم‌تنیدگی هم‌زمان دو بحران کمبود نیروی پرستاری و کرونا. از تعداد ۱۱۰ هزار نفر فوق حدود ۶۵ تا ۶۸ هزار پرستار مستقیماً طی این چهار ماه، صرفاً به بیماران کرونایی خدمت کرده‌اند و این رقم با تسری کرونا به سایر استان‌ها، کماکان در حال افزایش روزانه است.»

محمد میرزابیگی مجدداً و در شهریور امسال، در گفتگو با بهداشت نیوز اعلام کرد که در حالی است که ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و باید استاندارد لازم در این راستا جهت به‌کارگیری پرستار در نظر گرفته شود چرا که اکنون آمار پرستاران به تعداد تخت‌های بیمارستانی ۸ دهم درصد است و این در حالی بوده که در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای همسایه به‌ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه‌روز ۴ تا ۵ پرستار در نظر گرفته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تأکید کرد به نظر کارشناسان و صاحب‌نظران کشورمان، باید، برای هر تخت بیمارستانی در هر شبانه‌روز ۲.۵ پرستار در نظر گرفته شود که البته در چهار سال اول فعالیت دولت آقای روحانی در طرح تحول سلامت نیروهای پرستاری متناسبی به‌صورت دولتی و غیردولتی جذب شد ولی در چهارساله دوم تا اسفند پارسال به این موضوع خیلی توجه نشد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از پرستاران در ایران علاقمند به مهاجرت هستند. سطح پایین دستمزدها فشارهای اقتصادی و اجتماعی که برای سایر اقشار جامعه نیز وجود دارد، آنها را به سمت مهاجرت سوق داده است.

در همین راستا، آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به تسهیل شرایط مهاجرت پرستاران به کشورهای اروپایی گفته بود که کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی و استرالیا بیشترین درخواست جذب پرستاران ایرانی را دارند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و بهتر بودن شرایط مهاجرت پرستاران درخواست‌ها مبنی بر مهاجرت پرستاران طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. او تاکید کرد که طی چند ماه اخیر بیش از هزار پرستار درخواست خروج از کشور را داشتند.

بیشتر از زندگی