گفتگوی مقام‌های نظامی آمریکا و اسرائیل درباره «تهدید ایران»

هیئت مشترک آمریکا و اسرائیل روز سه‌شنبه با نخستین پرواز مستقیم از تل‌آویو به رباط می‌روند

دیدار مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با آویو کوخافی، همتای اسرائیلی و بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل- IDF Spokesperson's Unit

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با آویو کوخافی، همتای اسرائیلی خود و بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد تا درباره «تغییرات منطقه و اهمیت ادامه فشار بر ایران» گفت‌وگو کند.

میلی روز جمعه پس از دیدار از قطر وامارات متحده عربی وارد اسرائیل شد و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر هم دیدار کرد.

دفتر گانتز اعلام کرد که وزیر دفاع در این دیدار اظهارداشته که دو کشور «به همکاری خود ادامه می‌دهند تا برای هر سناریویی در صحنه ایران آماده باشند.»

اوایل ماه جاری روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که اسرائیل و فرماندهی مرکزی آمریکا همکاری‌های خود را افزایش می‌دهند تا برای تلافی احتمالی ایران پس از کشتن محسن فخری‌زاده آماده باشند. ایران کشتن چهره کلیدی برنامه خود را به اسرائیل نسبت داده است.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل به طور رسمی به این ادعای ایران پاسخ نداده اما مقام‌های ارشد دولت ترامپ به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که موساد پشت این عملیات بوده است.

اقدامات دفاعی متعددی در پیش‌بینی حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران صورت گرفته است. این موارد شامل روش‌هایی برای کشف مشترک موشک یا راکت‌هایی است که به سمت اهداف اسرائیلی یا آمریکایی نشانه گرفته می‌شود. دو ارتش اسرائیل و آمریکا به طور معمول در منطقه همکاری می‌کنند.

روز یکشنبه نتانیاهو با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در اورشلیم دیدار کرد و گفت که اسرائیل و متحدانش «نباید به کسب‌وکار معمول با ایران برگردند.» این صحبت‌ها، در انتقاد ضمنی به قصد جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، برای احیای توافق هسته‌ای با تهران مطرح شد.

یک هیات آمریکایی به سرپرستی جرد کوشنر، دستیار ارشد رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه از اسرائیل دیدار می‌کند. کوشنر قرار است در کنار آوی برکوویتز، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور خاورمیانه و آدام بوهلر، مدیر اجرایی موسسه مالی بین‌المللی ایالات متحده، با نتانیاهو دیدار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هیات آمریکایی سپس به همراهی هیاتی از اسرائیل به سرپرستی مئیر بن شبات، مشاور و رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، در نخستین پرواز مستقیم بین تل‌آویو و رباط روز سه‌شنبه حضور داشته باشند. در این دیدار، طرفین درباره عادی‌سازی روابط میان مراکش و اسرائیل گفت‌وگو می‌کنند.

دونالد ترامپ هفته گذشته از عادی‎سازی روابط میان اسرائیل و مراکش خبر داد.

مارک میلی پیش از سفر به اسرائیل با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نیز در کاخ «الشاطی» دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های دفاعی و نظامی تبادل نظر کرد.