پنتاگون همکاری با تیم انتقال قدرت بایدن را متوقف کرد

دستور سرپرست وزارت دفاع، مقامات ارشد این وزارتخانه را بهت‌زده كرد

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده - REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo

بر اساس گزارش‌ها، پنتاگون دستور توقف ارائه اطلاعات به تیم انتقال قدرت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب را صادر کرده است.

اکسیوس، به نقل از مقامات ارشد دولت، گزارش داد كه كریس میلر، سرپرست وزارت دفاع، در اقدامی كه مقامات ارشد این وزارتخانه را بهت‌زده كرده است، به همه بخش‌های این وزارتخانه دستور تعلیق کامل همکاری با تیم انتقال قدرت را صادر كرده است.

گفته می‌شود آقای میلر كه بلافاصله پس از انتخابات به جای وزیر دفاع سابق مارک اسپر منصوب شد، پنج شنبه شب دستور لغو جلسات از پیش برنامه‌ریزی شده را صادر كرد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع به اکسیوس گفت که این «یک تأخیر ساده در چند جلسه از پیش برنامه‌ریزی شده و تعلیق آن تا بعد از تعطیلات سال نو» است.

این مقام به اکسیوس گفت: «چند جلسه برای امروز و هفته آینده برنامه‌ریزی‌ شده بود ... شمار جلسات و حجم کار آن برای کارمندان وزارت دفاع بیش از اندازه بود. به خاطر جلسات با تیم انتقال قدرت، کارمندان وزارت دفاع در این روزهای پایانی سال به کارهای دیگر خود نمی‌رسیدند. با تعطیلات سال نو، ما به مدت دو هفته این جلسات را تعلیق می‌کنیم. ما همچنان به انتقال قدرت متعهد هستیم.»

این تحول که علت آن هنوز معلوم نیست و برای تیم انتقال قدرت آقای بایدن کاملا نامنتظره بوده است، با ناکامی سازمان‌های اطلاعاتی در انتشار گزارش اطلاعاتی درباره مداخله خارجی در انتخابات سال ۲۰۲۰ که امروز آخرین مهلت انتشار آن بود، همزمان شده است.

مدیر اطلاعات ملی که به عنوان رئیس سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده مشتمل بر واحد اطلاعاتی وزارت دفاع خدمت می‌کند، چهارشنبه گذشته اعلام کرد: «تعدادی از سازمان‌های اطلاعاتی هنوز کارشان را برای تولید گزارش نهایی کامل نکرده‌اند.»

این در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی در تلاش برای پاسخ به یک حمله سایبری گسترده هستند که به چندین سازمان فدرال از جمله وزارت دفاع، داخله، خزانه‌داری، امنیت داخلی، بازرگانی و اداره امنیت ملی انرژی که مسئول زرادخانه هسته‌ای امریکا است، نفوذ کرده است.

به گفته رویترز، وزارت امنیت داخلی [امروز] برای ارائه اطلاعات درباره این حمله سایبری جلساتی را برای نمایندگان کنگره برگزار می‌کند. وزارت امنیت داخلی بنا است دامنه و مقیاس حمله سایبری ناشی از یک حفره در نرم‌افزار SolarWinds Orion را که از حدود شش ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشته است، توضیح دهد.  ۱۸ هزار شرکت خصوصی و سازمان دولتی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش شده است که وزارت امنیت داخلی روز پنجشنبه با انتشار یک بولتن هشدار داده که این حمله چندین سازمان دولتی را هدف قرار داده است و حتی شرکت‌هایی که از این نرم‌افزار استفاده نمی‌کرده‌اند، در خطر هستند.

به گزارش رویترز، سازمان امنیت زیرساخت‌های سایبری که زیرمجموعه وزارت امنیت داخلی است، با اشاره به «یک تهدید مداوم پیشرفته» اعلام کرده است که «تهدید حفره سایبری در نرم‌افزار SolarWinds Orion منحصر به کاربرانی که آن را نصب کرده‌اند، نیست.» 

در حالی که مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ در جریان این تصمیم پنتاگون بوده و آن را تایید کرده است یا خیر، مشاوران ارشد او امروز حمایت خود را از این تصمیم آشکار کردند. استیو کورتس، مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ، در توییتر پاسخ داد که بایدن «حتی شرایط کسب پایین‌ترین مجوز استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ را هم ندارد.»

آقای کورتس در توییتی نوشت: «او تحت نفوذ حزب کمونیست چین است.»

گفته می‌شود که اختلاف‌نظر درباره دامنه نقش چین در انتخابات ریاست‌جمهوری موجب تاخیر در انتشار گزارش طبقه‌بندی شده به کنگره درباره مداخلات خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ و از دست رفتن ضرب‌الاجل ۱۸ دسامبر شده است.

بلومبرگ به نقل از اشخاصی که با این موضوع آشنا هستند، گزارش داده است که جان رتکلیف، مدیر اطلاعات ملی، از تایید و امضای گزارش خودداری و امضای خود را به تکمیل گزارش و تحلیل مفصلتر درباره تهدیدات امنیت ملی از طرف چین مشروط کرده است.

اطلاعات جدیدی که اینک در حال بررسی است شامل پیام‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی چند هفته قبل و بعد از انتخابات است که سعی کرده است آقای ترامپ را یک برتری‌طلب نژاد سفید جلوه دهد. محتوای گزارش می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در ادامه چالش حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص نتایج انتخابات داشته باشد.

یک دستور اجرایی تحت عنوان «اعمال تحریم در صورت مداخله خارجی در انتخابات ایالات متحده» که در سپتامبر ۲۰۱۸ به امضای ترامپ رسید، به او این مجوز را می‌دهد تا علیه هر کس که در این گزارش به عنوان مداخله‌گر در انتخابات معرفی شود، مجازات‌هایی شامل توقیف اموال، محدود کردن دسترسی به موسسات مالی و «سایر اقدامات» قانونی به اجرا بگذارد.

© The Independent