آیا چین به برنده شدن بایدن کمک کرد؟

قرار است «تاثیر عملیات روانی چین» بر پیروزی جو بایدن در انتخابات مورد بررسی قرارگیرد

گزارش کامل‌تر درباره دخالت خارجی در انتخابات آمریکا تا ماه ژانویه آماده می‌شود - JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جان راتکلیف، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا روز چهارشنبه به سی‌بی‌اس گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «چین، ایران و روسیه در انتخابات آبان‌ماه سال جاری مداخله کرده‌اند.»

راتکلیف بخشی از اطلاعات مربوط به گزارش مداخله خارجی در انتخابات را در گفت‌وگو با کاترین هریج، خبرنگار سی‌بی‌اس در میان گذاشت و اظهارداشت که گزارش کامل‌تر این موضوع در ماه ژانویه (دی و بهمن‌ماه) منتشر می‌شود.

در همین حال، بلومبرگ در مطلبی به نقل از منابع متعدد به نفوذ چین در انتخابات پرداخته‌است. به نوشته جوییش‌ویس، این می‌تواند یک بازی سیاسی باشد که بایدن را در دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری آزار دهد.

روز سه‌شنبه راتکلیف، از امضای گزارش موجود در این خصوص امتناع کرد. او خواستار گزارش کامل‌تری شد که تهدیدات امنیت ملی ناشی از تلاش‌های چین را به نقل از افراد آشنا به این موضوع منعکس کند. این افراد به دلیل حساسیت اطلاعات خواسته‌اند ناشناس بمانند.

این گزارش قرار بود به کاپیتول هیل (کنگره ایالات متحده) برود چون ترامپ همچنان از قبول نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری که در آن نامزد دموکرات، جو بایدن برنده شد خودداری می‌کند.

ترامپ بدون ارائه مدرکی محکمه‌پسند، ادعا می‌کند که تقلب گسترده در آرا موجب شده او این رقابت را ببازد. در عین حال، تعدادی از آمریکایی‌های جمهوری‌خواه هم هنوز از قبول بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب خودداری می‌کنند. این گزارش اطلاعاتی به ادعاهای کلاهبرداری داخلی، مانند شمارش آرا، رسیدگی نمی‌کند.

مردم معتقدند که نگرانی‌های راتکلیف با اطلاعات تازه‌ای تغذیه می‌شود که تصویر کامل‌تری از آنچه تلاش رهبران چین برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ دانسته می‌شود را ارائه می‌کند.

گفته می‌شود که برخی از این اطلاعات از رسانه‌های به زبان چینی جمع‌آوری شده‌است. با توجه به این‌که قرار است اطلاعات تا ماه ژانویه تکمیل شود، انتظار می‌رود که گزارش مفصلی به دست آید. این اطلاعات شامل کارزارهای رسانه‌های اجتماعی، مانند تلاش برای تقویت پیام‌هایی است که ترامپ را یک سفیدپوست برتری‌طلب می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممکن است در این گزارش به پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ داده شود که آیا پیروزی جو بایدن در انتخابات تحت تاثیر عملیات روانی چین بود؟ یا این که چرا ظاهرا برخی از افراد جامعه اطلاعاتی علاقه‌ای به دریافت اطلاعات بیشتر ندارند؟

هنگام روی کار آمدن دولت ترامپ اتهامات آشکاری درباره نفوذ روسیه و کمک به ترامپ برای رئیس‌جمهور شدن در سال ۲۰۱۶ شنیده شد. اکنون این موضوع مطرح شده که چین و ایران در بالا بردن آرای بایدن در انتخابات ۲۰۲۰  نقش داشته‌اند. بر اساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده، به نظر می‌رسد که روسیه هم تاثیراتی داشته است.

مهمترین بخش این گزارش حاکی از آن که اطلاعات جدید نشان می‌دهد تلاش چین برای تاثیرگذاری در انتخابات ایالات متحده بسیار گسترده تر از آن است که آژانس‌های جاسوسی در سال گذشته گزارش کرده بودند.

مجمع برگزینندگان آمریکا با ۳۰۶ رای، جو بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. ترامپ با ادعای «تقلب گسترده» در انتخابات، از قبول نتایج انتخابات سر باز می‌زند.

بیشتر از جهان