شب‌ یلدا با طعم ممنوعیت‌ رفت‌وآمد شبانه

خودروهایی که در ساعت‌‌های ممنوعه تردد کنند ۲۰۰هزار تومان جریمه می‌شوند

بازار تهران در آستانه شب یلدا- عکس از محمود رحیمی/ خبرگزاری مهر

دو روز مانده به آخرین روز پاییز و شب یلدا، به درخواست ستادهای مقابله با کرونا در بعضی استان‌های ایران، از جمله تهران، اصفهان و مازندران، به منظور کنترل روند شیوع کرونا، ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه اعلام شد.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، روز جمعه ۲۸ آذر، از مردم خواست که در دو روز منتهی به شب یلدا، یعنی شنبه ۲۹ و یکشنبه ۳۰ آذر، با هدف قطع زنجیره بیماری کرونا، در منازل خود بمانند.

او اعلام کرد که در این راستا، مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی‌بر «ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۰ الی ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه» به نهادهای مرتبط ابلاغ شده است و در آن روزها عملیاتی می‌شود.

بندپی دلیل در نظر گرفتن این محدودیت را «ناپایداری» شدید استان تهران در زمینه بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: «همان‌طور که بارها گفته شده، شرایط نارنجی در این استان تهران به لحاظ نزدیکی و پیوستگی شهرهای این استان، به‌منزله شرایط قرمز است.»

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کنترل ممنوعیت تردد در این دو شب برعهده پلیس راهور و نیروی انتظامی است و خودروهای شخصی که در ساعت‌های ممنوعه تردد داشته باشند، از طریق دوربین یا ماموران پلیس ۲۰۰هزار تومان جریمه خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان نیز پنج‌شنبه ۲۷آذر، با اعلام محدودیت‌های ویژه شب یلدا گفت که در روزهای شنبه و یکشنبه همه مشاغل در همه شهرهای استان (به‌جز مشاغل گروه یک و ضروری) از ساعت ۱۸ تعطیل می شوند و تردد خودروها از ساعت ۲۰ تا چهار صبح ممنوع است.

در استان مازندران نیز مقام‌های ستاد مقابله با کرونا روزهای گذشته از تعطیلی تمام واحدهای صنفی در شهرستان‌های استان با هر وضعیت کرونایی، در ساعت ۱۸ و ممنوعیت تردد داخل شهری از ساعت ۱۸ تا ۴ بامداد در روزهای شنبه و یکشنبه خبر داده‌اند. 

علاوه‌بر این، مقام‌های مختلف در بسیاری از استان‌ها و شهرهای دیگر ایران نیز از احتمال برگزاری مراسم و دورهمی‌های مربوط به شب یلدا ابراز نگرانی کرده‌اند و درمواردی با دعوت به برگزاری «دورهمی‌های مجازی»، به شکل‌های مختلف مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کنند. در این راستا، در بعضی استان‌ها نیز پویشی با عنوان «شب یلدا در خانه می‌مانیم» راه‌اندازی شده است. 

در آستانه شب یلدا، مجموع افرادی که در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، طبق آمار رسمی تا روز پنجشنبه ۲۷ آذر، به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۰ نفر رسیده و شمار کل جان‌باختگان کرونا در این کشور از ۵۳هزار نفر گذشته است.