طالبان تحت فشار فزاینده برای آتش‌بس

ملابرادر امروز با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان دیدار می‌کند

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و ملاعبدالغنی برادر، رئيس دفتر سیاسی طالبان در مقر وزارت خارجه پاکستان در اسلام‌آباد - توییتر سخنگوی طالبان

سه روز است که ملاعبدالغنی برادر، رئيس دفتر سیاسی و فرد شماره دوم گروه طالبان، در اسلام‌آباد است. او برای هموار کردن مسیر ادامه مذاکرات، در حال گفت‌وگو با دو جناح اصلی است.

ملاعبدالغنی برادر همراه با هیات ۹ نفره، با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد. انتظار می‌رود او امروز با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر، آقای برادر که به چهره خارجی طالبان تبدیل شده ‌است، با دیگر اعضای شورای رهبری، فرماندهان و والی‌های طالبان که همچنان در خفا در پاکستان به‌سر می‌برند، دیدار خواهد کرد.

آقای برادر از پیشرفت در مذاکرات صلح با دولت افغانستان، به دو طرف گزارش خواهد داد و کوشش می‌کند حمایت آنها را برای ادامه فرایند صلح جلب کند.

ملابرادر پای توافقنامه صلح با آمریکا را نیز امضاء کرده ‌است. از این‌رو، او فضایی حاکی از احترام و اعتماد نسبی با آمریکا‌یی‌ها ایجاد کرده است. او اکنون تحت فشار فزاینده‌ای برای پذیرش خواست دولت افغانستان و حامیان بین‌المللی‌ قرار دارد.

همین دیروز خبر دیدار ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا با مقام‌‌های طالبان در قطر منتشر شد. آقای میلی در قطر از طالبان خواست که آماده پذیرش آتش‌بس شوند. او بعد از دیدار با طالبان به کابل سفر کرد و با اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز دیدار و مذاکره کرد.

آمریکا و طالبان تمام تلاش خود را می‌کنند تا به توافقنامه صلح، که مانع حملات دو طرف به یکدیگر می‌شود، پایبند بمانند. اما این اواخر، نیروهای آمریکایی در دست‌کم دو مورد، مواضع طالبان را در هلمند و قندهار در جنوب کشور هدف گرفتند.

دلیل این حملات هوایی، تشدید فعالیت‌های نظامی طالبان بود که برخلاف توافقنامه‌ای است که در فوریه امسال با آمریکا در قطر امضاء کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایط حساسی، درخواست‌ها از طالبان برای کاهش خشونت و آتش‌بس افزایش یافته ‌است.

اما شاه‌محمود قریشی، پس از دیدار با رهبران سیاسی طالبان، در یک نشست خبری گفت که برقراری آتش‌بس تنها مسئولیتی بر دوش طالبان نیست.

او گفت:‌ «مسئولیت کاهش خشونت‌ها تنها بر عهده طالبان نیست و همه طرف‌ها باید در این زمینه نقش داشته باشند.»

از سوی دیگر، دیروز اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت‌وگوی تلفنی داشت که در آن آقای خان بار دیگر تعهد داد دولت پاکستان به کاهش خشونت در افغانستان کمک کند.

در مقابل، طالبان خواهان آن است که هفت هزار زندانی دیگر طالبان آزاد شوند. دولت افغانستان تاکنون بیش از پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرده ‌است تا به پیشبرد روند صلح کمک کند. اشرف غنی هشدار داده ‌است آزادی سایر زندانیان طالبان ناممکن است.

هیات‌‌های مذاکره‌کننده دو طرف، گفت‌وگوها را تا پنجم ژانویه متوقف کرده‌‌اند. این وقفه برای مشورت با رهبران دو طرف مذاکرات است تا در نتیجه آن، گفتگو روی موضوعات اصلی از سرگرفته شود.

بیشتر از جهان