خامنه‌ای: آمریکا مسیری را برای فروش نفت ایران بازگذاشته است

او از مسئولان اقتصادی ایران خواسته است که مواظب این توطئه جدید آمریکا باشند

خامنه‌ای می‌گوید ایران به دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیست- عکس: Khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته است که آمریکا برای آن که ایران اقتصاد بدون نفت را تجربه نکند، مسیرهایی را برای فروش نفت ایران بازگذاشته است.

او این سخنان را صبح امروز و در دیدار با پرسنل نیروی هوایی ایران گفته است: «اگر مسئولان هوشیارانه عمل کنند، می‌توان با استفاده از شرایط تحریم، اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت که عامل مهم بسیاری از مشکلات است، نجات داد. البته برخی افراد باهوش در داخل هیئت حاکمه‌ آمریکا متوجه این موضوع هستند و گفته‌اند که نباید بگذاریم ایران، اقتصاد بدون نفت را تجربه کند و به همین دلیل، باید مسیری را باز بگذاریم تا اقتصاد ایران به کلی از پول نفت جدا نشود.»

او از مسئولان اقتصادی ایران خواسته است که مواظب این توطئه جدید آمریکا باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی ایران روشن نکرده است که آمریکا چگونه مسیر فروش نفت ایران را باز گذاشته است. پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها در ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ایران با افت شدید فروش نفت مواجه شد و حتی در مقطعی تنها توانست ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

علی خامنه‌ای سال‌ها است که درباره «اقتصاد بدون نفت» سخن می‌گوید ولی هیچ‌گاه راهکاری روشن برای تحقق این هدف اعلام نکرده است.

او همواره مسئولان دولتی را برای نرسیدن به این هدف شماتت کرده است. او در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ گفته بود که «سیاست نفت و بالا پایین شدن نفت، دست دیگران است؛ نفت مال ما است امّا اختیارش دست دیگران است» و به همین دلیل باید از «مکیدن نفت و وابسته بودن به نفت» به تدریج جدا شد.

این سخنان علی خامنه‌ای در حالی گفته می‌شود که حذف پاره‌ای از درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا در سال جاری، سبب کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه عمومی کشور شده است. پیش‌بینی می‌شود که این کسری برای سال آینده به رقم ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

وابستگی اقتصاد ایران به نفت، تنها به تزریق مستقیم درآمدهای حاصل از فروش نفت به بودجه نیست. دیگر بخش‌‌های ارزآور اقتصاد ایران، مانند فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی، نیز به شکل غیرمستقیم و با تزریق خوراک و سوخت ارزان، به حیات خود ادامه می‌دهند.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان امروز خود، بر تقویت بنیه نظامی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت که ایران «به دنبال تهدید هیچ کشور و ملتی نیست»، و اولویتش صرفا «حفظ امنیت کشور و جلوگیری از تهدید» است.

بیشتر از