دستور رهبری فلسطین برای سکوت در برابر توافق مراکش و اسرائیل

محمود عباس در موقعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

پس از آنکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانست قطعنامه‌ای که برای محکوم کردن توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل به اتحادیه عرب ارائه کرده بود را به تصویب برساند و ناگزیر شد سفرای فلسطین در ابوظبی و منامه را که در اعتراض به انعقاد توافق‌نامه‌های صلح با اسرائیل فراخونده بود، بار دیگر به محل مأموریت آنها اعزام کند، گزینه‌های پیش‌روی او به شدت کاهش یافته و او را در موقعیت بسیار ضعیفی قرار داده است.

این در حالی است که رهبری فلسطین حدود چهار ماه پیش، توافق‌نامه‌های امضاشده با اسرائیل را "خیانت به بیت‌المقدس و خنجری از پشت به مردم فلسطین" توصیف کرد و اکنون در برابر توافق مراکش و اسرائیل سکوت اختیار می‌کند. اقدام رهبری فلسطین، مایه تحیر و شگفتی برای بسیاری از مردم منطقه و کشورهای عربی و اسلامی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که محمد ششم، پادشاه مراکش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس شده و او را از جزئیات توافقی که میان مراکش و اسرائیل تحت حمایت آمریکا انجام شد، اطلاع داد، اما ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان نشانه برای عدم انتقاد از تصمیم مراکش نسبت به توافق با اسرائیل، از اشاره به این موضوع خودداری کرد.

در همین حال، گزارش‌های منتشر شده است که نشان می‌دهد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به وزارت امور خارجه و سخنگویان جنبش فتح دستور داده است از اظهار نظر در مورد توافق مراکش و اسرائیل خودداری کنند و در این زمینه موضع‌گیری مشخصی اتخاذ نکنند.

از سوی دیگر، یک مقام عالی‌رتبه فلسطینی گفت مقامات کشورهای عربی خلیج فارس با محمود عباس در تماس شده و با اشاره به حمله شدید چهار ماه پیش فلسطینی‌ها به ابوظبی و منامه،  نسبت به سکوت رسمی و اخیر فلسطین در برابر توافق مراکش و اسرائیل ابراز تأسف و شگفتی کرده اند.

با‌ آن‌که محمود عباس از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین خواست در مورد گزارش‌های مطبوعاتی که انجام دیدار میان شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائيل را ادعا می‌کنند، اظهارنظر نکنند، آنها اقدام اخیر مراکش را رد کرده و تأکید کردند که این امر باعث تضعیف موقعیت فلسطین و تشویق تل‌آویو بر پافشاری‌اش در امتناع از پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی می‌شود.

در همین حال، جهاد حرب، تحلیلگر سیاسی گفت "رهبری فلسطین که دچار ورشکستگی سیاسی شده است، تلاش دارد با کمترین آسیب از چالش توافقات با اسرائیل خارج شود." وی افزود "پس از ناکامی در تصویب قطعنامه فلسطین برای رد توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل توسط اتحادیه عرب، محمود عباس دیگر توانایی برای تأثیرگذاری در تغییر مواضع کشورها ندارد."

جهاد حرب گفت "محمود عباس از این‌که پشتیبانی جهان عرب و حمایت پایتخت‌های تأثیرگذاری مانند ریاض، قاهر و امّان را از دست بدهد، نگران است، از این‌رو، سعی می‌کند آن‌چه برای یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین اتفاق افتاد، تکرار نشود." وی خاطرنشان کرد که رهبران فلسطین "ممکن است از اتخاذ موضع‌گیری شدید علیه کشورهای عربی که با اسرائیل روابط برقرار می‌کنند، خودداری کنند تا موضع شدید آنها منجر به تحریک مردم نشود و در نتیجه، حمایت طیف گسترده‌ای از مردم آن کشورها که از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند را از دست ندهند."

© IndependentArabia