کانگوروها با زبان اشاره با انسان حرف می‌زنند

محققان دانشگاه سیدنی دریافته‌اند که این حیوانات قادر به «درخواست کمک از انسان» هستند

این حیوانات اگر نتوانند محفظه غذا را بازکنند به انسان نگاه می‌کنند، سپس نگاهشان را به محفظه برمی‌گردانند- JAAFAR ASHTIYEH / AFP

یک مطالعه جدید نشان داد که کانگوروها می‌توانند مانند حیوانات اهلی از جمله سگ، اسب و بز با زبان اشاره با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.

شماری از محققان دانشگاه سیدنی و دانشگاه روهمپتون که کانگوروها را در سه منطقه در استرالیا مطالعه کرده‌اند، دریافته‌اند که این حیوانات قادر به «درخواست کمک» از انسان هستند. این مطالعه نشان می‌دهد که در حضور انسان‌ها واکنش کانگوروها به غذای قرار گرفته در یک محفظه دربسته، خیره شدن به انسان و درخواست از او برای باز کردن محفظه است، نه تلاش به باز کردن محفظه. این رفتاری است که معمولاً حیوانات اهلی نشان می‌دهند.

مطابق این گزارش، در گونه‌های جانوری که فاقد اندام دست هستند، خیره شدن به انسان و با چشم علامت دادن به غذای خارج از دسترس درون محفظه، اغلب به عنوان تلاشی از سوی حیوان برای «ارتباط ارادی با زبان اشاره» تفسیر می‌شود.

دکتر الکساندرا گرین، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید که اکثر قریب به اتفاق کانگوروها وقتی‌ نمی‌توانند محفظه غذا را باز کنند، به جای منصرف شدن، به محقق نگاه می‌کنند و سپس چشمان‌شان را به محفظه برمی‌گردانند. این حرکتی است که به عنوان درخواست کمک تفسیر می‌شود.

دکتر گرین که محقق فوق دکترا در دانشکده علوم دامپزشکی در دانشگاه سیدنی است، می‌گوید: «نگاه آن‌ها بسیار نافذ و شدید بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ما قبلاً تصور می‌کردیم که فقط حیوانات اهلی سعی می‌کنند برای یک مشکل از انسان‌ها کمک بگیرند. اما کانگوروها هم این کار را می‌کنند. اگر نتوانند محفظه غذا را باز کنند‌، به انسان نگاه می‌کنند و نگاه‌شان را به محفظه برمی‌گردانند. برخی از کانگوروها بینی خود را به بدن انسان می‌چسبانند و برخی دیگر به انسان نزدیک می‌شوند و شروع به خاراندن او می‌کنند و این‌گونه درخواست کمک می‌کنند.»

دکتر آلن مک الیگوت نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌توان زبان ارتباط بین حیوانات را یاد گرفت و خیره شدن به انسان برای دسترسی به غذا ربطی به اهلی بودن یا غیر اهلی بودن حیوان ندارد.»

دکتر مک الیگوت که قبلاً در مطالعه‌ای جداگانه نشان داد بزها می‌توانند حرکات انسان را بفهمند، می‌گوید: «در حقیقت، کانگوروها مشابه همان الگوی رفتاری را نشان می‌دهند که در سگ‌ها، اسب ها و حتی بزها دیده‌ایم.»

دکتر مک‌الیگوت می‌افزاید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که پتانسیل ارتباط با زبان اشاره بین حیوانات و انسان‌ها دست کم گرفته شده است. این تحقیق نشانگر یک پیشرفت هیجان‌انگیز در این زمینه است. کانگوروها اولین حیوانات وحشی هستند که به این روش مورد مطالعه قرار می‌گیرند. با نتایج مثبتی که از تحقیق به دست آمده است، شایسته است که تحقیقات شناختی فراتر از گونه‌های معمول خانگی گسترش یابد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی