رییس کمیسیون اروپا می‌گوید برای اکثر مشکلات برگزیت راهی پیدا کرده‌ایم

«مسیری به سوی توافق در برگزیت وجود دارد»

ارزولا فان‌در لاین رییس کمیسیون اروپا- JOHN THYS / POOL / AFP

رییس کمیسیون اروپا می‌گوید اکنون به لطف یافتن «راهی به جلو» برای اکثر مشکلات، «مسیری به سوی توافق» در برگزیت وجود دارد. 

ارزولا فان‌در لاین خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی اخیر خود را در مورد مذاکرات، بامداد چهارشنبه خطاب به نمایندگان مجلس اروپا اعلام کرد اما افزود هنوز نمی‌تواند با اطمینان از تحقق یک توافق سخن بگوید. 

او در سخنرانی‌اش در مجلس اروپا گفت: «نمی‌توانم بگویم توافقی صورت خواهد گرفت یا نه اما می‌توانم بگویم که اکنون مسیری به سوی توافق وجود دارد. مسیری بسیار باریک است اما وجود دارد. 

خبر خوش این است که برای اکثر مشکلات راهی به جلو پیدا کرده‌ایم اما به دلیل آن که دو مشکل همچنان پا برجا است در عین آن که به هم نزدیک شده‌ایم از هم دور هستیم. می‌دانید کدام مشکلات را می‌گویم. مشکل ماهیگیری و مشکل شرایط رقابتی برابر.»

خانم فان‌در لاین گفت برای حل مشکل مهم استانداردهای مشترک «گام بزرگی به جلو» برداشته شده است اما هنوز توافق کامل در این باره صورت نگرفته است. ماهیگیری همچنان دشوارترین مشکل است. 

او خطاب به نمایندگان مجلس اروپا گفت: «در مورد کمک‌های دولتی پیشرفت داشته‌ایم که بر اصول مشترک، تضمین‌های اجرای داخلی و امکان اقدامات ترمیمی مستقل در مواقع لازم استوار است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مورد استانداردها روی سازوکاری قوی توافق کرده‌ایم که تغییرات جدید به کارکردهای درست قبلی لطمه نزند و این گام بزرگی رو به جلو است. یعنی تضمین کنیم که استانداردهای قوی مشترک‌مان در زمینه امور محیط‌زیستی، اجتماعی و اشتغالی لطمه نخواهد دید. البته در مورد این که چطور رقابتی منصفانه و آینده‌نگرانه داشته باشیم همچنان مشکلاتی وجود دارد. 

اما در کمال مسرت اعلام می‌کنم که اکنون مشکلات حاکمیتی تا حد زیادی در حال برطرف شدن است. بحث در مورد ماهیگیری همچنان خیلی دشوار است. به حاکمیت بریتانیا در آب‌های خودش اعتراضی نداریم اما خواهان آن هستیم که برای زنان و مردان ماهیگیر خودمان هم وضعیت پیش‌بینی‌پذیر و باثباتی وجود داشته باشد. 

انصافاً گاهی به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم اما باید به تلاش ادامه بدهیم و راهکاری پیدا کنیم و این تنها مسیر مسؤولانه و درستی است که وجود دارد.»

پس از سخنرانی خانم فان‌در لاین یکی از مقامات رسمی بریتانیا در بروکسل هم گفت: «پیشرفت‌هایی انجام گرفته است ولی در مورد موضوعات کلیدی هنوز اختلاف‌نظر بسیار زیادی داریم.»

© The Independent