طعنه‌های خامنه‌ای به روحانی پس از ۲۲ روز غیبت

علی خامنه‌ای وعده داد که انتقام ترور قاسم سلیمانی را از عاملان و آمران آن خواهد گرفت

علی خامنه‌ای پس از غیبتی طولانی با حمله به دولت روحانی و دولت آمریکا از پرده خارج شد- leader.ir

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ۲۲ روز پس از آخرین حضورش در جلسات، صبح امروز با فرمانده سپاه، محمدباقر قالیباف و خانواده قاسم سلیمانی دیدار کرد.

او در این دیدار که به بهانه هماهنگی برای برگزاری مراسم نخستین سالگرد ترور قاسم سلیمانی انجام شد وعده داد که «آمران و قاتلان سردار سلیمانی باید انتقام پس دهند و این انتقام در هر زمانی که ممکن باشد قطعی است.»

بخش زیادی از صحبت‌های امروز خامنه‌ای به تقدیر از قاسم سلیمانی و آنچه نقش او در شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه خوانده شد گذشت.

با این‌حال رهبر جمهوری اسلامی از فرصت استفاده کرد و با کنایه به حسن روحانی گفت که «مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟»

در هفته‌های گذشته و  پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا، اختلاف نظر دولت و مجلس شورای اسلامی درباره مذاکره با آمریکا و بازگشت به برجام شدت گرفته است و روسای دو قوه از هر فرصتی برای انتقاد از یکدیگر استفاده می‌کنند.

در حالی که حسن روحانی گفته است که سیاست دولت او حذف تحریم‌ها در اولین فرصت ممکن است و ادامه یافتن تحریم‌ها ولو برای یک روز و یک ساعت را هم خیانت دانسته است، محمد باقر قالیباف، رئیس‌مجلس می‌گوید که دولت به جای تقویت نگاه به داخل به تغییرات سیاسی بین‌المللی دل بسته است.

در دعوای روسای دو قوه، علی خامنه‌ای صبح امروز به صورت مشخص جانب نیروهای نزدیک به خودش در مجلس را گرفت و در جملاتی کنایه‌آمیز گفت: «البته اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در سال‌های گذشته بارها از برجام و بدعهدی کشورهای اروپایی انتقاد کرده و این توافق را «خسارت محض» خوانده است.

او در صحبت های امروزش گفت که «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.»

در روزهای گذشته شایعات و اخبار غیررسمی درباره وضعیت جسمانی علی خامنه‌ای و وخامت حال او منتشر شده بود. حضور او در یک جلسه آن هم ۲۲ روز پس از غیبتش گویا فقط برای نمایش زنده بودن او نبوده و او از این فرصت استفاده کرد تا همزمان برای دولت حسن روحانی و دولت آمریکا خط و نشان بکشد.