وزیر خارجه کانادا: «باور ندارم علت شلیک به هواپیما خطای انسانی بوده باشد»

کانادا در جریان تحقیقات به شاهدان، شواهد و مظنونان دسترسی ندارد

شامپین گفت درباره کیفیت نتایج تحقیقات طرف ایرانی و اطلاعاتی که توسط حکومت ایران منتشرشده است، تردید دارد-PETRAS MALUKAS / AFP

وزیر امور خارجه کانادا گفت باور ندارد که سقوط پرواز PS752 توسط ایران به دلیل خطای انسانی بوده باشد.

فرانسوا-فیلیپ شامپین دیروز (سه‌شنبه) به شبکه سی بی سی کانادا گفت که باور ندارد که شلیک به هواپیمای مسافری اوکراینی به علت خطای انسانی بود.

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ادعای ایران درباره «خطای انسانی» را در سقوط هواپیمای مسافری قبول دارد یا خیر گفت: «نه قبول ندارم.»

او در ادامه درباره اینکه آیا گمان می‌کند این شلیک عمدی بوده است یا خیر گفت: «ما اجازه خواهیم داد روند تحقیقات انجام شود؛ اما آنچه من می‌گویم این است که ما شاهد شلیک موشک به سمت هواپیما بودیم و این موضوع همه نوع سؤالی در ذهن من ایجاد می‌کند.«

شامپین همچنین گفت که اودرباره کیفیت نتایج تحقیقات طرف ایرانی و اطلاعاتی که توسط حکومت ایران منتشرشده است، تردید دارد.

وی گفت که کار تحقیقات در مورد آنچه اتفاق افتاده دشوار است، زیرا کانادا به شاهدان، شواهد و مظنونان دسترسی ندارد. وی بیان کرد که به فشار آوردن بر ایران برای پاسخگویی ادامه خواهد داد.

نتیجه یک گزارش مستقل در کانادا که نشان می‌دهد که ایران همکاری لازم را در تحقیقات انجام نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز شمار ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸، با موشک‌های شلیک‌شده از پدافند سپاه بر فراز تهران سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

خانواده کشته‌شدگان و افراد درگیر در پرونده سقوط می‌پرسند چرا باوجود اطلاع از حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، در تهران منطقه پروازممنوع اعلام‌نشده بود و پروازهای مسافری در فرودگاه امام خمینی تهران همچنان برقرار بوده است.

ایران پس از سه روز انکار برخورد موشک به هواپیما از سوی عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی سرانجام پذیرفت که به هواپیمای مسافری شلیک کرده است اما ماه‌ها از تحویل جعبه سیاه برای بازخوانی اطلاعات طفره رفت.

آخرین موضع رسمی تهران اعلام «خطای انسانی» به‌عنوان دلیل شلیک بوده است. ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران دی‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده «براثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفت.»

درحالی‌که طرف کانادایی همچنان بر دریافت اطلاعات مربوط به سقوط اصرار دارد، به نظر می‌رسد موضوع پرونده از سمت ایرانی بسته‌شده است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران اخیراً اعلام کرد: «تأکید ما این است که هم حکم قاضی و هم تکلیف دیه شهدای این سانحه قبل از سالگرد آن مشخص شود.»

بیشتر از جهان