تحقیق مستقل کانادا درباره هواپیمای اوکراینی: چرا منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد؟

«چرا سپاه تصمیم گرفت شلیک کند؟»

یکی از ابهام‌های مطرح این است که چرا محل سانحه به سرعت پاکسازی شد-AFP

یک روز پس از اینکه خانواده جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی تهران این پرسش را مطرح کردند که «چگونه می‌شود جنایتکاران در تحقیقات مشارکت داشته باشند»، کانادا تاکید کرد، «ایران تحقیقات درست و مستقلی انجام نداده و همچنان ابهام‌های بسیاری مطرح است». دلیل اعلام نشدن منطقه پرواز ممنوع در شرایط جنگی و دلیل شیلک موشک به سوی هواپیمای اوکراینی از جمله پرسش‌هایی است که در این گزارش مطرح شده است.

رویترز با اشاره به گزارش ۷۹ صفحه‌ای مستقلی که کانادا درباره این فاجعه انجام داده است، آن را «نشانه دیگری از نارضایتی کشورهای غربی نسبت به رویکرد جمهوری اسلامی پس از این فاجعه» توصیف می‌کند.

پرواز شمار ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸، در حالی که باوجود حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود، با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد و همه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پرونده که از آغاز با سه روز کتمان حقیقت برخورد موشک به هواپیما از سوی عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی آغاز شد، با ماه‌ها خودداری تهران از تحویل جعبه‌سیاه برای بازخوانی اطلاعات آن پیش رفت و تا امروز هنوز روشن نیست که چرا دست‌کم دو موشک به این هواپیما شلیک شد؟ به چه دلیل منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود؟ دلیل پاکسازی محل حادثه چه بود و  بسیاری پرسش‌های دیگر.

رالف گودل، از وزرای سابق کابینه کانادا که مسئولیت کمک به خانواده قربانیان این فاجعه را بر عهده دارد، می‌گوید: «بسیاری از جزئیات کلیدی این فاجعه روشن نیست.»

او در این گزارش می‌نویسد: «ایران مسئول است، چرا که تحقیقات را کاملا مستقل و شفاف انجام نداده و به پرسش‌های مهم پاسخ داده نشده است.»

این در حالی است که خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز با حضور در دادسرای نظامی تهران به این پرسش را مطرح کردند که «چگونه می‌شود یک مشت جنایتکار در تحقیقات مشارکت داشته باشند». آنها فرمانده سپاه و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را «جنایتکار» خوانده و خواستار بازداشت فرمانده هوافضای سپاه، برگزاری دادگاه و اجرای عدالت شدند.

این در حالی است پنل راهبردی آژانس هوانوردی سازمان ملل نیز از ایران خواسته است به روند تحقیقات شتاب ببخشد. روندی که با گذشت یک سال هنوز هیچ دستاوردی نداشته و حتی در مورد پرداخت غرامت به خانواده قربانیان نیز هیچ مذاکره و پیشرفتی حاصل نشده است.

به گفته گودل، ایران باید توضیح دهد: «چرا با اعلام نکردن منطقه پرواز ممنوعجان غیرنظامیان را به خطر انداخت و به اپراتور پدافند هوایی مستقر در نزدیکی فرودگاه تهران چه دستوری داده شده است. سپاه چرا تصمیم گرفت شلیک کند؟»

کانادا به عنوان کشوری که بیشترین تعداد جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی شهروند یا مقیم آن بودند و اوکراین به عنوان کشور مالک هواپیمای اوکراینی بارها تاکید کرده‌اند که ایران اطلاعات لازم درباره این فاجعه را در اختیار آنها قرار نداده است.

بیشتر از جهان