رأی هنجارشکنانه جمهوری‌خواهان به نامزد جانشینی ایمی برت در دادگاه استیناف

جمهوری‌خواهان مجلس سنا با رای ۵۱ در برابر ۴۱ جایگزینی توماس کرش به جای خانم برت را تایید کردند

ایمی برت و دونالد ترامپ - NICHOLAS KAMM / AFP

میچ مک‌کانل همیشه قصد داشت در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز به نامزدهای انتخابی او برای سمت‌های قضایی فدرال رأی بدهد، حتی اگر از حد و حدود انگشت‌شمار رهبران پیشین اکثریت مجلس سنا، پا را فراتر بگذارد. 

آقای مک‌دانل در ماه اکتبر و چهار روز قبل از برگزاری انتخابات، در مصاحبه با هاگ هیویت، مجری یک برنامه رادیویی محافظه‌کار گفته بود: «تا خط پایان خواهیم رفت. تا پایان سال ادامه خواهیم داد و رئیس جمهور نیز همین کار را خواهد کرد. 

بخش هفت را پر خواهیم کرد و امیدوارم وقت داشته باشیم و بخش یک را هم پر کنیم.» 

منظور آقای مک‌دانل از «بخش هفت» کرسی دادگاه استیناف بود که پس از ارتقای قاضی ایمی کنی برت به دیوان عالی از سوی سنا، خالی ماند. 

جمهوری‌خواهان مجلس سنا روز سه‌شنبه با رای ۵۱ در برابر ۴۱،  جایگزینی قاضی بخش ایالات متحده، توماس کرش، به جای خانم برت را تایید کردند تا پشت‌پا زدن آقای مک‌کانل، به معیارهای دیرپای خود، به اوج خود برسد؛ معیارهایی که مخالف رای دادن به نامزدهای رئیس جمهور برای دادگاه استیناف، در روزهای پایان ریاست جمهوری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به آن که نتیجه دور پایانی دو مبارزه انتخاباتی مجلس سنا در ایالت جورجیا، در ۵ ژانویه انجام می‌شود تا مشخص شود مجلس سنا در اختیار کدام جناح قرار خواهد داشت، نظارت‌کنندگان محافظه‌کار سربزنگاه به آقای کرش رای تایید داده‌اند. 

اگر نامزدهای دموکرات، رافائل وارنوک و جان اسوف، رقبای جمهوری‌خواه خود یعنی سناتورهای کهنه‌کار، کلی لوفلر و دیوید پردو را شکست دهند، دموکراتها در مجلس سنا دست بالا را پیدا خواهند کرد. 

با توجه به آن که قرار است مراسم سوگند رئیس جمهور منتخب، جو بایدن، در تاریخ ۲۰ ژانویه در کاخ سفید برگزار شود، کلید قدرت قوه قضایی دست‌ کم به مدت دو سال در دست دموکراتها خواهد بود. دموکرات‌ها می‌توانند دستگاه قضایی فدرال را که در چهار سال گذشته آقای ترامپ و آقای مک‌دانل، از محافظه‌کاران جوان انباشته بودند، بازآرایی عقیدتی کنند. 

آقای ترامپ در کنار جیمی کارتر، بیش از هر رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده، یک قاضی از قاضی‌های چهارگانه ماده۳ را عوض کرده است. این در حالی است که دوران ریاست جمهوری کارتر، با گسترش چشم‌گیر دستگاه قضایی فدرال مصادف شده بود و می‌بایست سمت‌های خالی جدید را پر می‌کرد. 

آقای کرش همانند خانم برت، برای سمتی که نامزد شده بود، دست ‌کم روی کاغذ، از تایید صلاحیت بالایی برخوردار بود. 

کانون وکلای دادگستری ایالات متحده با استناد به کارنامه وی در سمت قاضی بخش فدرال ایندیانای شمالی (از اکتبر ۲۰۱۷)، به اتفاق آرا او را برای قرار گرفتن در کرسی بخش هفت «واجد شرایط مطلوب» اعلام کرد. 

حتی ریچارد داربین سناتور دموکرات ایلینویز که یکی از اعضای قدرت‌مند کارگروه قضایی مجلس سنا است آقای کرش را شایسته تصدی این کرسی در وضعیت خلا سیاسی خواند. 

آقای داربین هفته قبل گفته بود: «این مرد را می‌شناسم. شخص شایسته‌ای است.» 

اما آقای داربین گوشزد کرد که خلاء سیاسی رخ نداده است. ترامپ با شکست در انتخابات از قدرت کنار می‌رود. از سال ۱۹۸۴ به بعد فقط دو بار کارگروه قضایی مجلس سنا در روزهای پایانی ریاست جمهوری پذیرفت که تایید نامزدهای قضایی رئیس جمهور را  در دستور کار قرار دهد. یک بار در سال ۲۰۰۴ و بعد از انتخاب دوباره جورج دبلیو بوش در انتخابات و بار دیگر در سال ۲۰۱۲ و پس از پیروزی باراک اوباما در دومین دوره ریاست جمهوری. 

آقای داربین در پایان سخنان خود گفت: «با توجه به چنین فرایند فوق‌العاده‌ای است که بسیاری از ما ناچارند علیه نامزدی آقای کرش رأی بدهند.» 

با آن که آقای داربین تذکر داد آقای ترامپ به پایان دوران قدرت رسیده است و نمی‌تواند دو سمت مهم خالی مانده در دادگاه استیناف را پر کند آقای مک‌دانل و رئیس جمهور که در روزهای آخر ریاست جمهوری است، براساس قانون اساسی اختیار دارند تا زمانی که دوران قدرت‌شان به پایان نرسیده کار را ادامه دهند. 

آقای مک‌دانل روز سه‌شنبه برای نخستین بار در ملاء‌عام اعتراف کرد که آقای بایدن رئیس جمهور منتخب است اما در کنارش تهنیت‌گویی‌هایی از حدنصاب‌شکنی آقای ترامپ در انتصاب‌های دستگاه قضایی فدرال طی چهار سال گذشته هم کرد. 

آقای مک‌دانل بار دیگر در مورد پیروزی تلاش‌های خودش برای بازسازی دستگاه قضایی سخن‌سرایی کرد و گفت: «شاید از همه مهم‌تر این باشد که رئیس جمهور ترامپ سه قاضی برجسته را برای تصدی در دادگاه فدرال و بیش از ۲۲۰ قاضی فدرال ماده ۳ را نامزد کرد و این مجلس سنا هم تایید کرد. 

زنان و مردانی درخشان، جوان و قانون‌مدار در این سمت‌ها قرار گرفتند که نظام قضایی را به مدت یک نسل احیا می‌کنند. این همه به دلیل آن است که رئیس جمهور می‌دانست به قضاتی تابع اصول و شرح وظایف نوشته شده برای قوه سوم حکومت نیاز داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان