بایدن فرماندار پیشین میشیگان را به سمت وزارت نیرو انتخاب می‌کند

جنیفر گرنهولم دومین زنی است که در آمریکا به این مقام می‌رسد

جنیفر گرنهولم، فرماندار پیشین میشیگان، طرفدار تولید خودروهای با تولید دی‌اکسید کربن صفر است- SAUL LOEB / AFP

بنا بر گزارش‌ها، رییس جمهور منتخب قرار است فرماندار پیشین میشیگان، جنیفر گرنهولم را به سمت وزیر نیرو انتخاب کند.

در صورت تأیید این خبر، گرنهولم دومین زنی خواهد بود که به این سمت می‌رسد؛ سمتی که می‌تواند برای تحقق هدف دولت بایدن در به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده تا سال ۲۰۵۰ و کاهش چشمگیر آن تا سال ۲۰۳۵ نقش حساسی بازی کند.

رییس‌جمهور منتخب با پیشنهادِ اختصاص بودجه ۲تریلیون دلاری برای اجرای طرح زیرساخت‌های «انرژی پاک»، به مقابله با اضطرار فزاینده بحران اقلیمی می‌رود. این مقابله از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی، خانه‌سازی، تولید انرژی، حمل‌ونقل انبوه و صنعت خودروسازی و رفتن به سمت استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود. این در حالی است که دونالد ترامپ نتوانست در طول چهار سال ریاست ‌جمهوری خود، به این بحران رسیدگی کند.

نگرش آقای بایدن در خصوص عملکردی که این وزارتخانه باید داشته باشد، با نگرش وزرای ترامپ در تعارض آشکار است؛ یعنی با نگرش کسانی مثل ریک پری که در سال ۲۰۱۹ از این سمت استعفا داد و دن برویت که پس از او سکان این وزارتخانه را در دست گرفت.

خانم گرنهولم که اولین فرماندار زن میشیگان بود، در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸، کوشید به صنعت خودروسازی کمک مالی برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سال‌های اخیر، طرفدار تولید خودروهای با تولید دی‌اکسیدکربن‌ صفر در ایالات متحده آمریکا و پیشی گرفتن کشوراز رقبای جهانی‌ در این صنعت بوده است. او همچنین، عضو هیأت مدیره شرکت تولید اتوبوس برقی پروترا است که مقر اصلی‌ آن در کالیفرنیا قرار دارد.

گرنهولم هم‌اکنون در دانشکده حقوق برکلی در دانشگاه کالیفرنیا، استاد حقوق و سیاست‌‌گذاری عمومی است.

بخش اعظم بودجه وزارت نیرو، یعنی بیش از ۲۷ میلیارد دلار آن، صرف نگهداری برنامه هسته‌ای ملی آمریکا می‌شود. این مبلغ همچنین، صرف اداره بیش از ۱۲ آزمایشگاهی می‌شود که تحقیق و توسعه در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر را در مرکز فعالیت‌های خود دارند. این وزارتخانه همچنین در تدوین استانداردهای تاسیسات و انتشار گازهای گل‌خانه‌ای ساختمان‌ها دست دارد؛ موضوعی که از جمله اهداف دولت بایدن در برنامه‌ مقابله با انتشار گازهای گل‌خانه‌ای خواهد بود.

خانم گرنهولم پس از پیروزی رییس‌جمهور منتخب در انتخابات سال ۲۰۲۰، یادداشتی در دیترویت‌نیوز نوشت و در آن بر حمایت بیشتر سازمان‌های دولتی از بخش خصوصی «برای تحقق کامل قابلیت حصول به آینده‌ای عاری از کربن» تأکید کرد و گفت میشیگان باید دست به اقداماتی برای «شکوفایی اقتصادی انرژی‌های پاک» بزند و «سیاست‌گذاران نباید به انجام اقدامات اضطراری کوتاه‌مدت بسنده کنند.»

او نوشت «ابعاد اقتصادی موضوع، مشخص است. پس بهترین وقت برای اجرای برنامه‌های کاهش کربن، همین حالا است.»

© The Independent