حلقه هوشمندی که ابتلا به کووید را تشخیص می‌دهد

این حلقه با ردیابی علائم اولیه پیش از آشکار شدن بیماری، قصد دارد گسترش شیوع آن را متوقف ‌کند

حلقه هوشمند شرکت اورا- Photo courtesy of Oura

محققان اخیراً حلقه کوچکی ساخته‌اند که دائم دمای بدن کاربر را اندازه می‌گیرد و می‌تواند پیش از بروز علائم آشکار کووید-۱۹ ابتلا به آن را تشخیص و اطلاع دهد. 

داده‌هایی که حلقه ۲۷۰ پوندی «اورا» از کاربرانش جمع کرده است، دقیقاً مشخص می‌کند که فرد چه هنگام به ویروس کرونا مبتلا شده، حتی در مواردی که فرد اصلاً مشکوک به ابتلا نبوده است. 

به گزارش محققان دانشگاه‌های سانفرانسیسکو و سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا، این حلقه هوشمند توانسته علائم بسیار خفیف کووید-۱۹ را در بیش از سه‌چهارم افرادی که جواب آزمایش کوویدشان مثبت شده است، پیشاپیش ردیابی کند. 

اشلی میسون، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «امیدواریم افراد مبتلا به کووید بتوانند فوری آماده قرنطینه شوند، زودتر با پزشکشان تماس بگیرند، زودتر به همه افرادی که با آنان در تماس بوده‌اند، اطلاع دهند و بدین ترتیب ویروس را پخش نکنند.» 

استارتاپ فنلاندی «اورا» هزینه ساخت ۳۴۰۰ حلقه هوشمند را در اختیار این پژوهشگران گذاشته است. آن‌ها بیشتر بر داده‌های دمای بدن ۵۰ شرکت‌کننده در پژوهش متمرکز بوده‌اند، که در نهایت جواب آزمایش کووید‌شان مثبت شد. 

این پژوهش روز دوشنبه در نشریه «گزارش‌های علمی» منتشر شد و اولین بخش از یک تحقیق مشاهده‌ای گسترده‌تر است. در این طرح از داده‌های زیستی بیش از ۶۵هزار کاربر حلقه اورا در سراسر جهان استفاده می‌شود، افرادی که از طریق برنامه نصب‌شده روی دستگاه همراه این حلقه، داوطلب شرکت در طرح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بین ۱۰ تا ۷۰ درصد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، در چند روز اول علائمی ندارند و اصلاً احساس مریضی جسمی نمی‌کنند. 

اغلب در همین دوره هم بیماری واگیر بیشتری دارد، با آنکه هیچ علائم آشکاری مانند سرفه و تب بروز نکرده است. این ویروس مرگبار با استفاده از همین فرصت، به‌شدت منتشر می‌شود و تاکنون بیش از ۷۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. 

سازندگان این حلقه ادعا می‌کنند اختراعشان می‌تواند با ردیابی این علائم اولیه پیش از آشکارتر شدن بیماری، باعث توقف گسترش شیوع ویروس شود. 

میکو کارکاینن مدیر مالی اورا در نشست رسانه‌ای مؤسسه «بیزینس فنلاند» که در ماه سپتامبر برگزار شد، گفت: «با استفاده از این حلقه تا سه روز پیش از بروز علائم، از وجود بیماری خبردار می‌شویم. بدین ترتیب اگر شخص زودتر پیامکی دریافت کند، زودتر خود را قرنطینه می‌کند و به‌خوبی از پخش ویروس جلوگیری می‌شود.» 

محققان امیدوارند سامانه هشداری به این حلقه اضافه کنند که در صورت مشاهده زودترِ علائم هشداردهنده، از کاربر تقاضا کند که آزمایش کووید-۱۹ بدهد. 

اورا اوایل سال جاری در همکاری با ان‌بی‌اِی و یواف‌سی به این نهادهای ورزشی کمک کرد تا در حباب‌های قرنطینه ابداعی‌شان، مبتلایان به کووید-۱۹ را زودتر ردیابی کنند. 

هر ۶۵ ورزشکار یواف‌سی حاضر به استفاده از این حلقه‌ها شدند، حلقه‌هایی که سایر معیارها از جمله کیفیت خواب، بیداری، ضربان قلب و تعداد نفس‌هایشان را هم ثبت می‌کند. 

دنیل کورمیر مبارز سنگین‌وزن در ماه اوت اعلام کرد با وجود آن که چند روز پیش جواب آزمایش کوویدش منفی شده، داده‌های حلقه‌ای که به‌دست دارد نشان می‌دهد احتمالاً به کووید-۱۹ مبتلا شده است. وقتی داده‌ها را نزد پزشکش برد، دوباره از او آزمایش گرفتند و این‌بار نتیجه مثبت شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی