جف روزن، کفیل دادستانی کل آمریکا پس از کناره‌گیری ویلیام بار کیست؟

آقای روزن برای کمتر از یک ماه در سمت دادستان کل ایالات متحده خواهد بود

«جفری روزِن»، معاون کنونی ویلیام بار-Olivier DOULIERY / POOL / AFP

ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده، استعفانامه خود را تسلیم دونالد ترامپ کرد. او کناره‌گیری خود را لحظاتی پس از آن که کالج الکترال کالیفرنیا به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری رای داد، اعلام کرد. 

دونالد ترامپ «جفری روزِن»، معاون کنونی آقای بار را به عنوان کفیل دادستانی منصوب کرد. او پنجمین دادستان کل ایالات متحده در دستگاه رهبری ترامپ است که تنها در یک دوره ریاست جمهوری آمریکا بی‌سابقه بوده است. آقای روزن با برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ و آغاز ریاست جمهوریش، برای کمتر از یک ماه در این سمت خواهد بود. 

گفته می‌شود احتمالا ریچارد داناهیو یکی از همکاران آقای روزن در دفتر دادستانی کل در مقام معاونت قرار خواهد گرفت.   

آقای روزن که ترامپ از او به عنوان «یک فرد فوق‌العاده» یاد کرده است، پیش از معاونت وزارت دادگستری و جایگزینی «راد روزن‌استاین»، معاون ایلِین چائو، وزیر راه و ترابری آمریکا بود.  

انتصاب آقای روزن به رغم فقدان تجربه در وزارت دادگستری و کار به عنوان دادستان، در ماه مه ۲۰۱۹ با رای ۵۲ به ۴۹ به تایید سنا رسید. 

وظیفه دفتر معاونت، نظارت روزمره بر امور وزارت دادگستری از جمله پیگیری‌های قانونی، دفاتر دادستانی‌های ایالات متحده و عملکرد چند آژانس اعمال قانون است. 

در ماه‌های اخیر، آقای ترامپ با دادستانی کل برخوردهایی داشت زیرا درصدد برآمد بود تا به رغم استقلال وزارت دادگستری از نهادهای رهبری، در واپسین روزهای خشم و شکستش در انتخابات از این نهاد برای مقاصد سیاسی استفاده کند. دو روز پیش از اعلام استعفای آقای بار و درمیان گزارش‌ها مبنی بر این که او به مقامات وزارت دادگستری دستور داده بوده اجازه علنی شدن تحقیقات در مورد هانتر بایدن (پسر جو بایدن) را ندهند، آقای ترامپ او را در توییتر به باد حمله گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در توییتی در روز ۱۲ دسامبر نوشت: «چرا ویل بار حقیقت را در مورد هانتر بایدن پیش از انتخابات علنی نکرد؟ جو (بایدن) در جریان مناظره به دروغ گفت هیچ معضلی در این مورد وجود نداشته و ندارد و رسانه‌ها هم آن را تایید کردند. تضعیف چشمگیر جمهوری‌خواهان در انتخابات.»  

آقای ترامپ همچنین وزارت دادگستری را در مورد تحقیقات پیرامون اتهام تقلب در انتخابات به باد انتقاد گرفت. او همچنین گفت از بابت خودداری وزارت دادگستری برای پیگیری قانونی باراک أوباما پس از تحقیقات جنایی و اتهامات بی‌اساس او علیه سلف و دستگاه رهبری او، «ناخشنود» است. 

آقای روزن پیش از نقشش در دستگاه رهبری ترامپ مشاور ارشد اداره مدیریت و بودجه ایالات متحده و نیز تا سال ۲۰۰۹ مشاور سیاست‌گذاری در دستگاه رهبری جورج دبیلو بوش بود. 

آقای روزن همچنین شریک  یکی از پردرآمدترین دفاتر حقوق آمریکا «کِرکلند و الیس» است که در میان مشتریان جنجالی آن باید از بِین کاپیتال، بریتیش پترولیوم و جفری اپستین نام برد. پیش‌تر، آقای بار همراه با الکس اَزار وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی، برت کاوانا قاضی انتصابی دونالد ترامپ در دیوان عالی و جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ با این دفتر حقوقی پیوند داشته‌اند.   

آقای روزن پس از ترک اداره مدیریت و بودجه در سال ۲۰۰۹ به این دفتر خدمات حقوقی بازگشت و تا انتصابش در سال ۲۰۱۹ در آن به کار مشغول بود. 

قرار است آقای بار دفتر دادستانی را در روز ۲۳ دسامبر ترک کند.

© The Independent

بیشتر از جهان