تحریم دو مقام اطلاعاتی ایران از سوی آمریکا در ارتباط با ناپدیدی لوینسون

نام دو مامور اطلاعاتی تحریم شده احمد خزاعی و محمد باصری اعلام شده است

آقای لوینسون چهارده سال پیش در سفری به جزیره کیش ناپدید شد - LEVINSON FAMILY / AFP

دولت ایالات متحده روز دوشنبه دو مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی را که مسئول ربودن، زندانی کردن، و مرگ احتمالی رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) می‌داند، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا نام این دو فرد را احمد خزاعی و محمد باصری اعلام کرد و گفت آنها از ماموران بلندپایه وزارت اطلاعات ایران هستند.

آقای لوینسون چهارده سال پیش در سفری به جزیره کیش ناپدید شد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «ربودن آقای لوینسون در ایران نمونه‌ای فاحش از تمایل رژیم ایران به انجام اعمال غیرعادلانه است.»

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، گفت: «دولت ایران وعده کرده بود که کمک خواهد کرد لوینسون به خانه برگردد ولی هرگز به این وعده عمل نکرد. واقعیت این است که ماموران اطلاعاتی ایران با تایید مقام‌های ارشد کشور در ربودن و زندانی کردن لوینسون دست داشتند.»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که محمد باصری از مقام‌های بلندپایه وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی است که در فعالیت‌های برون‌مرزی ایران دست دارد و و در زمینه تحقیقات حساس مربوط به مسائل امنیت ملی ایران فعال است. در ادامه بیانیه آمده است: «باصری همچنین مستقیما به مقام‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر برای ضربه زدن به منافع آمریکا همکاری کرده‌است.» وزارت خزانه داری همچنین گفت که احمد خزاعی سرپرستی هیئت‌هایی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را در سفر به دیگر کشورها به منظور ارزیابی وضعیت امنیتی به عهده داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی گفتند که دلیل این اقدام در هفته‌های آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ این است که تایید اتهام از سوی وکیلان دولتی فرایندی زمان‌بر است. اما واشنگتن پست نوشت که این اقدام می‌تواند برای بستن دست جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مذاکره با ایران باشد. در حال حاضر دست‌کم سه شهروند ایالات متحده در ایران زندانی‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در تماسی با خبرنگاران گفت: «پیش از رهایی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، هیچ مذاکره‌ای نباید با این کشور انجام شود. ما انتظار داریم سال آینده مذاکراتی صورت بگیرد. این مذاکرات باید شامل بازگشت آمریکایی‌های زندانی به خانه باشد.»

آقای لوینسون آخرین بار در ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ در جزیره کیش بود که در شرایطی مشکوک ناپدید شد. به نوشته واشنگتن پست، او در ماموریتی اعلام نشده از سوی سی‌آی‌ای برای گردآوری اطلاعات در باره برنامه هسته‌ای ایران به جزیره کیش رفته بود.  از آن به بعد اطلاعات موثقی از سرنوشت او در دست نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا سال گذشته همزمان با چهلمین سالگرد گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، برای دریافت اطلاعاتی در مورد رابرت لوینسون، کارمند سابق «اف‌بی‌آی» ناپدید شده در ایران، ۲۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. این جایزه چهار برابر پاداشی است که چهار سال قبل از سوی اف‌بی‌آی برای کمک به آزادی او اعلام شده بود.

جمهوری اسلامی در ۱۲ سال گذشته همواره ارتباط با این پرونده را رد کرده و نه تنها می‌گوید اطلاعاتی در مورد لوینسون ندارد،‌ بلکه در ورود او به جزیره کیش نیز ابراز تردید می‌کند. نام لویسنون بر خلاف دیگر زندانیان آمریکایی در ایران در پیشنهادهای صریح تهران برای مبادله زندانیان مطرح نمی شود و مقامات تهران یکصدا می‌گویند، از سرنوشت لوینسون بی‌خبر هستند.