محکومیت ۱.۴میلیارد دلاری ایران در پرونده ناپدید شدن لوینسون

مامور سابق اف‌بی‌ای آخرین بار به جزیره کیش سفر کرده بود

رابرت لوینسون ۱۳ سال پیش پس از سفر به ایران ناپدید شد-LEVINSON FAMILY / AFP

دادگاهی در آمریکا، دولت ایران را به پرداخت یک میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار جریمه بابت جبران خسارت ناشی از ناپدید شدن رابرت لوینسون محکوم کرد.

مامور سابق اف‌بی‌آی ۱۳سال قبل به جزیره کیش سفر کرده بود و از آن پس ناپدید شد و خبری از او در دست نیست.

مقامات تهران می‌گویند، «از سرنوشت او اطلاعی ندارند» اما دادگاهی در آمریکا ایران را به جبران خسارت برای خانواده لوینسون محکوم کرده است. خانواده لوینسون که همچنان پرونده ناپدید شدن او را دنبال می‌کنند، از تصمیم دادگاه استقبال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خانواده لوینسون، او ۱۳سال پیش ربوده شده و به طور غیرقابل تصوری زجر کشیده و حکم دادگاه نخستین گام در مسیر عدالت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «تا کنون ایران با پیامدهای اقداماتش مواجه نشده است. تصمیم دادگاه رابرت لوینسون را به خانه بازنمی‌گرداند اما می‌تواند هشداری در برابر اقدامات آتی ایران باشد.»

خانواده لوینسون اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بودند که بر اساس اطلاعات مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که او «حین بازداشت در ایران درگذشته است». البته مقامات تهران این اتهام را رد می‌کنند و مدعی هستند «لوینسون سال‌ها قبل ایران را ترک کرده است».

گزارش‌ها حاکی از آن است که لوینسون برای پیگیری پرونده‌های پولشویی به ایران سفر کرده بود. اما همچنان از دلیل رسمی سفر او به ایران و سرنوشت قطعی‌اش اطلاعی در دست نیست.

بیشتر از جهان