تولید میلیونی جوجه‌مرغ در بلخ

استان بلخ، سالانه بیش از ۲۱ میلیون جوجه مرغ تولید می‌کند

در سال‌های اخیر مزرعه‌های تولید مرغ در افغانستان افزایش یافته‌است-اففانستان امروز

مقامات محلی بلخ از افزایش تولید میلیون‌ها جوجه‌مرغ در این استان خبر می‌دهند و می‌گویند که در بلخ سالانه حدود ۲۱/۴ میلیون جوجه‌مرغ تولید و برای فروش به بازار عرضه می‌شود.

رئیس سازمان زراعت، آبیاری و مالداری بلخ می‌گوید: «سالانه در استان بلخ نزدیک به ۲۱ میلیون و ۴۵۰ هزار جوجه مرغ گوشتی تولید می‌شود.» وی توضیح می‌دهد: «پرورش مرغ‌های تخم‌گذار و گوشتی از مهم‌ترین صنایع مرغداری در بلخ است و این صنعت طی پنج سال اخیر در نتیجه همکاری‌ها و حمایت‌های وزارت زراعت رشد فراوانی داشته است.»

سالم ساعی، رئیس زراعت بلخ گفت: «تاکنون در بخش مرغداری در این استان بیش از ۱۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است و هم‌اکنون بیش از یک هزار مرغداری بزرگ و کوچک در استان بلخ فعالیت دارند و روزانه حدود ۱۵ تُن کیلوگرم گوش مرغ وارد بازار می‌کنند. در کنار آن، سالانه حدود ۲۰ میلیون تخم‌مرغ نیز در استان بلخ تولید و به بازار عرضه می‌شود.»

ساعی افزود: «مزارع مرغداری در بلخ، نیاز بازار این استان به گوشت مرغ را تامین می‌کند و درعین‌حال گوشت مرغ از بلخ به استان‌های همجوار آن نیز صادر می‌شود.»

مرغداران در بلخ از زیادبودن قیمت برق و همچنین عدم دسترسی به برنامه‌های یارانه (کمک‌های رایگان مالی دولت به آنان) در این استان شکایت دارند و می‌گویند: «به دلیل گران‌قیمت بودن استفاده از برق و همچنین دسترسی نداشتن به برنامه‌های کمک‌های مالی از سوی دولت آن‌هم در فصل سرما، میزان تولید مرغداری در بخش تولید تخم‌مرغ و مرغ‌های گوشتی کاهش پیدا می‌کند.»

در سال‌های اخیر مزارع تولید تخم‌مرغ و مرغ‌های گوشتی در افغانستان رو به افزایش است و در حال حاضر در شماری زیادی از استان‌ها، مرغداری تاسیس شده است و تخم‌مرغ نیز تولید می‌شود و حداقل نیازمندی‌های بازار را در این کشور فراهم می‌کنند.

یادآور می‌شود درکنار تولید مرغ‌های گوشتی و تولید تخم‌مرغ در داخل افغانستان، بازهم واردات مرغ‌های گوشتی و تخم‌مرغ از پاکستان به این کشور ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صاحبان مزارع پروش مرغ‌های گوشتی و تولیدکنندگان تخم‌مرغ در این کشور از مرغ‌ و تخم‌مرغ‌های وارداتی سایر کشورها به افغانستان شکایت دارند می‌گویند که با وجود آن که در بسیاری از استان‌ها مزارع مرغ و تولید تخم‌مرغ وجود دارد که می‌توانند که نیازمندی‌های بازار را فراهم کنند اما بازهم شماری از تجار به ‌جای آنکه محصولات ما را خریداری کنند، آنها را از پاکستان وارد و به بازار عرضه می‌کنند. این موضوع مستقیم و یا غیرمستقیم به تولیدکنندگان داخلی مرغ گوشتی و تخم‌مرغ ضربه می‌زند. دولت ما باید به این موضوع توجه کند و اجازه ندهد واردات بیرونی، تولیدات وطنی را فلج کنند.

جمشید عثمانی، دو سال پیش یک مزرعه تولید جوجه‌مرغ را تاسیس کرده بود اما مضیقه مالی باعث شد شماری از مرغ‌های وی در اثر سردی هوا و مریضی از بین بروند و مزرعه وی ورشکسته شود. وی می‌گوید: «من دو سال پیش یک مزرعه مرغ‌های گوشتی برپا کردم و امید داشتم که حکومت ما نیز حمایت کند تا بتوانم حداقل نیازمندی بازارهای یکی از استان‌های کشور را در این بخش تامین کنم اما متاسفانه عدم توجه دولت و نبود پول باعث شد که مزرعه ورشکسته شود و همه داشته‌های من از بین برود. اکنون که این خبر را شنیدم خرسندم. من از دولت می‌خواهم که از دامداران صنعتی حمایت کند و نیازهای آنان را فراهم کند تا مانند من در آینده با شکست مواجه نشوند.»

شیراز محمدی، فروشنده‌ تخم‌مرغ و مرغ‌های گوشتی در کابل، می‌گوید: «من تخم‌مرغ را از بازار خریداری می‌کنم. نمی‌دانم کجا تولید می‌شود اما فروشنده می‌گوید مرغ‌های گوشتی را که می‌خرم مال خود افغانستان است. این مرغ‌ها هم ارزان تمام می‌شود و هم گوشت‌دار است. من نیز خبر دارم که مزارع مرغ‌های گوشتی برای فروش در برخی از استان‌های افغانستان وجود دارد. بسیار خوب است که ما بتوانیم از داخل مرغ‌های گوشتی و تخم‌مرغ بخریم و دوباره به فروش برسانیم. این هم برای ما خوب است و هم برای تولیدکنندگان. من از تمام مردم خواهش می‌کنم تلاش کنند از هر آنچه در وطن ما تولید می‌شود، استفاده و حمایت کنند.»

بیشتر از اقتصاد