نقش هوش مصنوعی در همسریابی و مقابله با کاهش زاد و ولد در ژاپن

سرمایه‌گذاری کنونی دولت معطوف به سامانه‌هایی است که از روش‌های پیشرفته‌تری برای همسریابی استفاده می‌کنند

برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای اختصاص یارانه به آن دسته از دولت‌های محلی انجام شده که طرح‌های همسریابی با استفاده از هوش مصنوعی را به بهره‌برداری رسانده‌اند - CHARLY TRIBALLEAU / AFP

دولت ژاپن در راستای مقابله با روند کاهشی نرخ زادوولد در این کشور در ساخت سامانه‌های هوش مصنوعی همسریابی سرمایه‌گذاری می‌کند تا در یافتن همسر مناسب به ژاپنی‌ها کمک ‌کند.

مقامات ژاپن پیش‌ ازاین، همه برای ارائه خدمات همسریابی از سامانه‌های هوش مصنوعی استفاده کرده بودند ولی آن سامانه‌ها در کل ساده بودند و اغلب فقط بر اساس معیارهایی مثل میزان درآمد و سن همسریابی می‌کردند اما به گزارش روزنامه یومیوری شیمبون، سرمایه‌گذاری کنونی دولت معطوف به سامانه‌هایی است که از روش‌های پیشرفته‌تری برای همسریابی استفاده می‌کنند.

پارسال در ژاپن حدود ۸۶۵ هزار نوزاد به دنیا آمد که ۵/۸ درصد کمتر از سال قبل از آن و پایین‌ترین حدنصاب سالانه در تاریخ این کشور است. تعداد ازدواج در این کشور کاهش و سن ازدواج هم افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از مناطق ژاپن سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده‌اند که برای کمک به افزایش نرخ زادوولد، ارزش‌ها و سرگرمی‌هایی را نیز در همسریابی درنظر می‌گیرند ولی پرهزینه هستند. مثلا منطقه سایتاما در شمال توکیو در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹، ۱۵ میلیون ین (۱۰۸هزار و ۱۶۵پوند) برای این کار صرف کرد اما حاصل آن فقط ازدواج ۲۱ زوج بود.

به گزارش یومیوری شیمبون، دولت تأمین حدود ۶۰ درصد از هزینه سامانه‌های پیشرفته‌ هوش مصنوعی را تضمین می‌کند که بخشی از طرح تامین اعتبار دو میلیارد ینی درخواستی دولت برای مقابله با روند نزولی نرخ زادوولد در بودجه مالی سال آینده است.

یک مقام رسمی دولت در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای اختصاص یارانه به آن دسته از دولت‌های محلی انجام داده‌ایم که طرح‌های همسریابی با استفاده از هوش مصنوعی را به بهره‌برداری رسانده‌اند یا در دست اجرا دارند. امیدواریم با این پشتیبانی، روند نزولی در نرخ زادوولد کشور معکوس شود.»

به گزارش پژوهشگاه ملی جمعیت و تامین اجتماعی ژاپن، در صورت ادامه روند کنونی، جمعیت این کشور از حدود ۱۲۷ میلیون نفر کنونی به ۸۸ میلیون نفر در سال ۲۰۶۵ کاهش خواهد یافت.

مقامات دولت نگران آن هستند که کاهش جمعیت افرادی که در سن کار قرار دارند سبب شود نتوانند هزینه‌های رفاهی افراد مسن‌تر را تامین کنند.

قبلا شینزو آبه که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ نخست‌وزیر ژاپن بود، نرخ پایین زادوولد را «بحرانی مالی» خوانده و وعده داده بود برای کمک به کاهش فشارهای روی خانواده‌ها که سبب می‌شود برای بچه‌دار شدن دلگرمی نداشته باشند، رشته اصلاحاتی را به اجرا درآورد؛ اما همه‌گیری کرونا به مشکلات این کشور دامن زده و آمار بارداری و ازدواج امسال رو به کاهش است.

تتسوشی ساکاموتو، وزیر مسئول مقابله با افت نرخ زادوولد در ژاپن، در همایشی خبری در ماه اکتبر گفته بود: «فکر می‌کنم کرونا سبب شده است بسیاری در مورد باردارشدن، زایمان و پرورش بچه دچار نگرانی شوند.»

طبق داده‌های رسمی در سه ماه منتهی به ژوئیه، شمار بارداری‌های ثبت‌شده در مقایسه با سال قبل ۱۱/۴ درصد افت کرد و شمار ازدواج نیز در همین مدت ۳۶/۹ درصد کاهش یافت.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان