ایلان ماسک در تلاش برای تواناسازی مغز برای رقابت با هوش مصنوعی است

دلتان می‌خواهد بتوانید به زبان دیگری حرف بزنید؟ برنامه‌اش را در مغز بارگذاری کنید

( Getty Images/iStockphoto )

ایلان ماسک ماه آینده در مورد شرکت نوآفرین خود به نام نورالینک که در زمینه ایجاد واسط بین مغز و رایانه فعالیت می‌کند، بیش‌تر سخن خواهد گفت.

این کارآفرین حوزه فناوری که اداره شرکت خودروهای برقی تسلا و شرکت خصوصی هوافضای اسپیس‌ایکس را هم به عهده دارد، روز پنجشنبه در توییتر نوشت که هدف اصلی این سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، تواناسازی مغز برای رقابت با هوش مصنوعی است.

او در توییتر نوشت که  «اگر از پس‌شان برنمی‌آییم، به آن‌ها ملحق می‌شویم»، و ظاهراً منظورش رقابت با هوش‌مصنوعی بود. «آخرین اخبار پیشرفت کار را روز ۲۸ اوت اعلام می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک پارسال در یک سخنرانی رونمایی گفته بود که نسل اول چنین افزاره‌هایی را می‌توان برای درمان بیماری‌هایی مثل پارکینسون به کار گرفت و انسان می‌تواند «در نهایت به نوعی همزیستی با هوش مصنوعی برسد.»

شرح این فناوری در گزارشی چاپ شده بود و در آن شرح داده بودند که چطور تراشه کوچکی از طریق هزاران «رشته‌الکترود انعطاف‌پذیر» نازک‌تر از موی انسان، به مغز وصل می‌شود.

نمونه‌ای از این سامانه را روی موش و میمون آزمایش کرده‌اند و قرار بود آزمایش روی انسان هم امسال انجام شود، ولی جزییات آن انتشار عمومی نیافته است.

آقای ماسک بارها گفته است که به باور وی، پدیدآوری هوش مصنوعی نیرومند یکی بزرگ‌ترین خطرات برای موجودیت بشر است.

او هشدار داده است که طی چند دهه آینده بشر ممکن است چنان از هوش مصنوعی عقب بیفتد که رایانه‌ها به همان چشم به ما بنگرند که ما اکنون به حیوانات خانگی می‌نگریم.

هدف از پدید آوردن فناوری نورولینک، رسیدگی به همین مشکل و افزایش دادن گسترده توان رایانش مغز انسان است.

آقای ماسک اوایل امسال گفته بود که فناوری نورولینک باعث می‌شود که طی ۵ تا ۱۰ سال آینده زبان بشر منسوخ شود.

او در وب‌آوای(Podcast) جو روگان گفته بود: «دیگر نیازی به صحبت کردن نخواهیم داشت... و زبان جنبه تشریفاتی پیدا می‌کند.»

«خواهیم توانست خیلی سریع و بسیار دقیق‌تر ارتباط برقرار کنیم... نمی‌دانم چه بر سر زبان خواهد آمد. در چنان شرایطی لابد وضعیتی شبیه فیلم ماتریکس پیش می‌آید. دلتان می‌خواهد بتوانید به زبان دیگری حرف بزنید؟ مشکلی نیست، برنامه‌اش را در مغز بارگذاری کنید.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی