تور جعلی واکسن کرونا به ترکیه همراه با سهولت سفر به این کشور

وزارت بهداشت ایران درباره سوءاستفاده برخی تورها با عنوان تورهای خارج کشور برای تزریق واکسن کرونا هشدار داد

ترکیه که سال گذشته و پیش از همه‌گیری کرونا از حد نصاب گردشگری خود عبور کرده بود، امسال با چالشی جدید مواجه شد-BULENT KILIC / AFP

با آغاز واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها و ناامیدی شهروندان ایرانی از واکسینه شدن خود به دلیل اذعان مقام‌های دولتی درعدم دسترسی به واکسن به دلیل تحریم‌ها و طولانی شدن روند تولید واکسن داخلی، دیروز آگهی تورهای مسافری به صرف واکسن کرونا به استانبول خبرساز شد. 

آگهی‌ای که به سرعت در شبکه‌های مجازی پخش می‌شد و کاربران بسیاری با مشاهده قیمت بلیط می‌نوشتند: باز هم زنده ماندن سهم ازمابهتران است. 
وزارت بهداشت ایران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی پس از همه‌گیری خبر، درباره سوءاستفاده برخی تورها با عنوان تورهای خارج کشور برای تزریق واکسن کرونا هشدار دادند و آن را جعلی خواندند. 

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تورهای تزریق واکسن به ترکیه و امارات را «جعلی» دانست و گفت: «در چنین شرایطی کشوری برای تبعه کشورهای دیگر، عموما نمی‌تواند امکان تزریق واکسن داشته باشد.» او این کار را «سوء‌استفاده شیادان از نیاز مردم» دانست. 
این سؤال مطرح است که آیا شبیه چنین آگهی‌هایی در کشور ترکیه هم دیده شده است و آیا می‌توان گفت این مسیری برای جذب توریست به ترکیه است؟ چرا که گردشگری یکی از ارکان اصلی درآمد دولت ترکیه است. 

یک کارگزار سرمایه‌گذاری در ترکیه در همین رابطه به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که دولت ترکیه اولویت تزریق واکسن کرونا را برای شهروندان خود قائل است نه گردشگران ولی درعوض برای چرخیدن چرخ گردشگری کشورش که از اولویت‌هاست برای گردشگران تسهیلاتی از جمله «معافیت قرنطینه» قرار داده است تا مردم به راحتی به این کشور سفر کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه که سال گذشته و پیش از همه‌گیری کرونا از حد نصاب گردشگری خود عبور کرده بود، امسال با چالشی جدید مواجه شد. ترکیه، کشوری با بیش از ۴۵ میلیون گردشگر در سال که تلاش داشت در سال ۲۰۲۳ و هم‌زمان با صدمین سال تاسیس جمهوری در این کشور، میزبان ۷۰ میلیون گردشگر خارجی باشد، با آرام شدن نسبی کرونا در این کشور و اخبار امیدبخش واکسن کرونا حالا سعی دارد از راه ساده‌سازی سفر به کشور خود بخشی از صنعت گردشگری خود را احیاء کند. کشوری که یکی از اصلی‌ترین گردشگرانش شهروندان ایرانی هستند.

حال احتمال دارد که این تبلیغ تزریق واکسن کرونا نیز بتواند به این شرایط کمک کند. 
مالک یک شرکت سرمایه‌گذاری ملک در ترکیه با تایید این موضوع می‌گوید: «می‌تواند چنین دلیلی داشته باشد ولی در رسانه‌های ترک چنین موردی دیده نشده است و این بیشتر شیادی برخی شهروندان ایرانی به نظر می‌رسد.» 

او همچنین اضافه می‌کند: «این گونه تبلیغات بیشتر جنبه کلاهبرداری و شیادی دارد، چراکه واکسن برای خود شهروندان ترکیه هم کامل عرضه نشده است که دولت بخواهد آن را به یک جاذبه گردشگری و خدمات تبدیل کند. آژانس تبلیغ‌کننده این آگهی که نمی‌دانیم کجاست و کی است با انتشار چنین تبلیغی در شبکه‌های مجازی کار بسیار مضحکی انجام داده است.» 

این سرمایه‌گذار ایرانی توضح می‌دهد: «در حال حاضر مشکلی برای ورود به ترکیه نیست، نه برای ورود نه برای خروج مسافر و گردشگران می‌توانند بدون قرنطینه و با پاسپورت و وچر هتل در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند و کارهایشان را انجام دهند.» 

به گفته او عملکرد ترکیه مسلما این گونه نیست که برای شهروندان واکسن تزریق نکند ولی برای مسافران تزریق کند. 

او در ادامه اضافه می‌کند: «گردشگری رکن اصلی درآمد ترکیه است و شیوع کرونا آن را دچار مشکل کرده است. مسافر و گردشگر به راحتی به ترکیه سفر نمی‌کند. ترکیه پر از گردشگر است و اتباع صد کشور دنیا در ترکیه زندگی می‌کنند یا به ترکیه رفت و آمد دارند. سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این کشور انجام شده است. ارتباط ترکیه و قطر ارتباط بسیار ویژه‌ای است. به تازگی هم ده درصد بورس استانبول به قطر واگذار شده است. خیلی پروژه‌های زیادی از طرف قطر در ترکیه انجام می‌شود. ارتباط ترکیه و عربستان که بهم پیچید موجب شد ترکیه ارتباط خود را با قطر تقویت کند.» 

دولت ترکیه از اردیبهشت ماه امسال درهای خود را به روی گردشگران باز کرد چرا که نسبت به سال گذشته در مدت مشابه با افت ۲۲.۱ درصدی گردشگر مواجه شده بود. 

به تازگی هم وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده است که احتمال دارد تا پایان ماه یعنی حدود اواخر آذرماه و اوایل دی ماه، تزریق واکسن سینوواک چینی را آغاز کنند. گفته می‌شود محموله این واکسن پس از ۱۱ دسامبر یعنی تا دو روز دیگر به ترکیه می‌رسد. 

چنان چه ترکیه واکسیناسیون گردشگران را هم در اولویت دوم خود قرار دهد، احتمال به حقیقت پیوستن آگهی تور واکسن کرونا هم بیشتر خواهد شد.

بیشتر از جهان