گنجینه باختر دور جهان گشت و به خانه بازگشت

گنجینه باختر پس از نمایش در ۱۳ کشور جهان به کابل بازگردانده شد

گنجینه باختر پس از نمایش در ۱۳ کشور جهان به کابل بازگردانده شد - وزارت فرهنگ

گنجینه طلایی باختر افغانستان، پس از ۱۳ سال به نمایش گذاشته شدن در پایتخت ۱۳ کشور جهان، به کابل بازگردانده ‌شد.

این مجموعه شامل ۲۳۱ اثر تاریخی ارزشمند است که از مناطق تاریخی شمال افغانستان مانند «طلا تپه، تپه فلول، آی‌خانم، بگرام و تپه زرگران» کشف شده ‌است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تایید می‌کند که این اقدام، آنهم در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، حدود ۳۱۵ میلیون افغانی، معادل چهارونیم میلیون دلار درآمد برای دولت افغانستان داشته است.

 گنجینه طلایی افغانستان در کشورهای ایتالیا، هلند، آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، نروژ، سوئد، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و چین به نمایش گذاشته شد.

مجموع افرادی که از گنجینه باختر در کشورهای مختلف دیدن کردند به حدود پنج میلیون نفر می‌رسد. نمایش این اثر ارزشمند، بازدیدکنندگان را با بخشی از تاریخ کهن افغانستان آشنا کرد.

گنجینه باختر از بزرگ‌ترین گنجینه‌های باستانی طلا در جهان به حساب می‌آید. این اثر، ۴۲ سال پیش در منطقه طلا تپه در شبرغان، از یک گورستان شاهی کشف شد که در آن هفت جسد، با هزاران قطعه طلا تزیین شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موزه ملی افغانستان می‌گوید این گنجینه، شکوه و جلال دوره کوشانیان را نشان می‌دهد که اجساد اشراف‌زاد‌گان، با هزاران قطعه طلا به خاک سپرده می‌شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید نمایشگاه‌های گنجینه باختر، بر اساس موافقت‌نامه‌های جداگانه دوجانبه، با رعایت معیارهای بین‌المللی برگزار شده ‌است.

شرایط نابسامان امنیتی در افغانستان، مانع مسافرت جهانگردان به این کشور شده ‌است. به همین خاطر بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی، تصمیم گرفته شد گنجینه باختر برای مدتی به خارج از افغانستان ارسال شود تا فرصتی به علاقه‌مندان داده شود از این اثر ارزشمند دیدن کنند.  

این گنجینه ابتدا در ۲۱ نوامبر سال ۲۰۰۶ در موزه گیمی فرانسه به نمایش گذاشته شد. سپس، سایر موزه‌های جهان نیز به نمایش آن تمایل نشان دادند. آخرین نمایش این اثر، در نمایشگاهی در چین بود.

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند پس از این سفر سیزده ساله، «نیاز دیده شد تا گنجینه باختر برای مدتی در ذخیره‌گاه‌ها، برای حمایت و استراحت فنی» دوباره به کشور منتقل شود.

بخش عمده این آثار تاریخی ارزشمند، در واحد موزه ملی که در کاخ ریاست جمهوری قرار دارد، تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می‌شود.

علاوه بر فوایدی که نمایش گنجینه باختر در برخی کشورهای جهان داشت، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به دستاورد دیگری نیز اشاره می‌کند. این وزارت معتقد است این نمایشگاه‌ها فرصتی شد برای بازیافت سایر آثار دزدیده شده از کشور. گفته می‌شود نمایش‌ این گنجینه در جهان، سبب شد حدود هزار و پانصد اثر به‌سرقت‌رفته از افغانستان، به کشور برگردانده‌ شود.

افغانستان می‌کوشد بار دیگر زمینه نمایش گنجینه‌های افغانستان را در جهان آماده کند.

بیشتر از زندگی