درخواست چهار سال حبس برای سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه

سارکوزی: «هرگز کوچک‌ترین اقدام مفسدانه‌ای انجام نداده‌ام»

نیکولا سارکوزی در  حال ترک دادگاه در روز دوشنبه - MARTIN BUREAU / AFP

داد‌ستان‌های پرونده فساد مالی نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه، روز سه‌شنبه درخواست مجازات چهار سال زندان برای او کردند که دو سال آن تعلیقی خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری فرانس۲۴، آقای سرکوزی ۶۵ ساله، متهم است در ازای اطلاعات محرمانه در پرونده تحقیق مسائل مالی کارزار خود، به یک قاضی رشوه داده است.

دادستان‌ها خواستار مجازات مشابهی برای وکیل آقای سرکوزی و دیگر متهم پرونده، تیه‌ری هرتسوگ، شدند. کیفرخواست همچنین خواهان محرومیت آقای هرتسوگ از وکالت به مدت پنج سال شده‌است.

سارکوزی راست‌گرا که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را به عهده داشت، روز دوشنبه در دادگاه گفت که «هرگز کوچک‌ترین اقدام مفسدانه‌ای انجام نداده»، و عهد کرد که برای اعاده حیثیت در این محاکمه تاریخی «تا آخر راه» خواهد رفت.

اتهام‌های فساد مالی و سوءاستفاه از قدرت از جمله اتهاماتی است که آقای سارکوزی با آن مواجه است و جمعا می‌تواند مجازاتی شامل حداکثر ده سال زندان و یک میلیون یورو جریمه در پی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سارکوزی که روز دوشنبه برای نخستین بار در دادگاه از خودش دفاع می‌کرد گفت که «پس از شش سال لجن‌مال شدن»، خواهان محاکمه‌ای منصفانه است.

او گفت: «من چه کار کرده‌ام که لایق این وضع باشم؟ برای روشن شدن حقیقت تا انتهای راه را خواهم رفت.»

در کیفرخواست آمده است که آقایان سرکوزی و هرتسوگ رشوه دادند تا اطلاعاتی محرمانه در باره اتهام آقای سرکوزی مبنی بر دریافت پول نامشروع در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷خود در اختیارشان بگذارد.

تنها یک رئیس جمهوری دیگر فرانسه پس از ترک قدرت محاکمه شده‌است: ژاک شیراک، مرشد سیاسی آقای سرکوزی، که در سال ۲۰۱۱ به دلیل شرایط نامساعد جسمی، از ادامه محاکمه معاف شد.

آقای شیراک به جرم ایجاد مشاغل کاذب در شهرداری پاریس به منظور کسب درآمد برای حزب خود در هنگامی که شهردار پاریس بود، به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

بیشتر از جهان