فساد مالی وزیر بهداشت زیمبابوه در خرید تجهیزات مربوط به مبارزه با کرونا

در صورت محکومیت، وزیر بهداشت ممکن است با ۱۵ سال حبس مواجه شود

خبرنگاران محلی افشا کردند که چگونه وزیر بهداشت تجهیزات پزشکی را به قیمتی بالا به دولت فروخته است- REUTERS/Philimon Bulawayo

بعد از آن که تحقیقاتی در زمینه قراردادهای اعطایی دولت در دوران شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا به راه افتاد، وزیر بهداشت زیمبابوه به فساد متهم شد.

اوبادیا مویو روز شنبه به خاطر اتهام اعطای غیرقانونی یک قرارداد برای تولید بسته‌های آزمایشی کووید-۱۹، دارو و تجهیزات مراقبت شخصی به یک شرکت مشکوک، در دادگاه حاضر شد.

او اکنون به اتهام کیفری سوءاستفاده از قدرت به عنوان یک مامور دولتی روبه‌رو است.

آقای وزیر که سابقا مدیر بیمارستان بوده است، روز جمعه توسط آژانس ملی مبارزه با فساد بازداشت شد و روز بعد در دادگاه حاضر شد.

خبرنگاران محلی افشا کردند که چگونه وزیر بهداشت این شرکت را انتخاب کرده است تا تجهیزات پزشکی را به قیمتی بالا به دولت بفروشد، و بر آن مبنا، تجهیزاتی نظیر ماسک صورت به قیمت دانه‌ای ۲۸ دلار خریداری شدند.

بعد از اعتراضات عمومی، دولت آن قراردادها را ملغی کرد.

اگر وزیر بهداشت محکوم شود، ممکن است با جریمه نقدی یا تا ۱۵ سال حبس مواجه شود.

بر اساس دادخواست این پرونده، آقای مویو بر کارمندان زیر نظر خود «فشار آورد» تا قراردادهایی به ارزش ۶۰ میلیون دلار را طی سال گذشته و امسال به شرکت‌های مختلف واگذار کنند.

بعد از آن که عکس‌هایی از نماینده زیمبابویایی شرکت با امرسون منانگاگوا، همسرش و پسران‌شان در چندین مراسم مختلف پخش شد، یکی از پسران رئیس جمهوری زیمبابوه هم مجبور به صدور بیانیه‌ای شد و در آن هرگونه ارتباط با شرکت مذکور را انکار کرد.

دلیش نگوایا، نماینده مذکور، و بعضی از مقامات ارشد آژانس ملی تولید دارو نیز در رابطه با همین رسوایی با اتهامات کیفری روبه‌رو هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس دادخواست پرونده، آقای نگوایا متهم است که به دروغ ادعا کرده است که این شرکت، شرکتی داروساز در سوئیس است، «در حالی که صرفا شرکتی مشاوره‌ای بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.»

این رسوایی در حالی در جریان است که کارمندان نظام پزشکی، از جمله پرستاران و دکترها در زیمبابوه تحصن کرده‌اند و مطالبه دارند که دستمزد خود را به دلار امریکا دریافت کنند.

آنها می‌گویند که نرخ تورم که اکنون بالای ۷۵۰ درصد است و فرسایش ارزش وجه رایج ملی، باعث شده است که درآمد آنها بی‌ارزش شود.

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور، آنها همچنین از فقدان تجهیزات مراقبت شخصی شکایت دارند.

بر اساس آمار جهانی رویترز، زیمبابوه تاکنون ۴۶۰ مورد ابتلا به کویید۱۹ را گزارش کرده است.

در عین حال، شمار رسمی مرگ مبتلایان تا روز شنبه تنها ۴ نفر است.

گزارش‌های تکمیلی از اسوسیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان