ایران: شرایط به پیش از خروج آمریکا از برجام برگردد، امکان مذاکره را بررسی می‌کنیم

«انتظار داریم آمریکا بدون هیچگونه پیش‌شرطی، تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند»

علی ربیعی: دولت بعدی آمریکا به خوبی می‌داند چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام دهد - عکس از اعتماد

سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه درباره احتمال گفت‌وگوی تهران و واشنگتن پس از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده در اول بهمن ماه امسال گفت، اگر آمریکا همه شرایط را به پیش از خروج خود از برجام باز گرداند، امکان بررسی مذاکرات تازه وجود خواهد داشت.

علی ربیعی در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفت، ما انتظار داریم آمریکا بدون هیچگونه پیش‌شرطی، تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان این که دولت بعدی آمریکا به خوبی می‌داند چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام دهد و از چه اقدامات زیان‌باری که می‌تواند به دیپلماسی آسیب بزند خودداری کند، گفت «البته پیش از بازگشت آمریکا به نقطه‌ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه‌ای اساسا وجود ندارد.»

ایران و شش قدرت جهانی – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – پس از بیش از یک دهه مذاکرات دیپلماتیک در تیر ۱۳۹۴ در اتریش به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند، اما آمریکا در اردیبهشت ۹۷ و چند ماه پس از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ جمهوری‌خواه از آن خارج شد.

ایران در واکنش به این اقدام در پنچ گام از تعهدات هسته‌ای خود عبور کرد و جو بایدن که با شکست دادن ترامپ در انتخابات سیزدهم آبان به عنوان ریاست جمهوری جدید آمریکا انتخاب شد گفته است اگر تهران به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد، او نیز زمینه بازگشت واشنگتن به برجام را برای آغاز گفت‌وگو در زمینه‌های دیگر فراهم خواهد کرد.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه پنجم آذر گفت سیاست تهران مبتنی بر احترام متقابل و کاهش تنش در برابر کاهش تنش است و «اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله بسیار آسان است. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم. هم ما و هم آمریکا.»