واعظی: نباید طوری رفتار کنیم که مذاکرات جدیدی برای برجام آغاز شود

«این که ما از شکست ترامپ استقبال کردیم به این معنا نیست که به دولت بعدی آمریکا خوش‌بین هستیم» 

محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی- عکس از برنا

رییس دفتر رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه، با بیان این که مذاکرات در مورد برجام قبلا انجام شده و به چارچوبی رسیده که کشورهای طرف توافق مراحل آن را طی کرده‌اند، گفت نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مذاکرات جدیدی برای برجام آغاز شود.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت، این که ما از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استقبال کردیم به این معنا نیست که به دولت بعدی آمریکا خوش‌بین باشیم و چنین صحبتی الان در دولت نیست.

وی در ادامه اظهارات امروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را تکرار کرد که گفت، آنها به تعهداتشان عمل نکردند و ما هم تعهدات خودمان را کاهش دادیم و اگر آنها به پیش از روزی که ترامپ سر کار آمد برگردند، ما هم آمادگی داریم به آن تاریخ برگردیم.

آقای واعظی با بیان این که ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مذاکرات جدیدی برای برجام آغاز شود، گفت: مذاکرات برجام در گذشته انجام شده و به چارچوبی رسیده و این چارچوب مراحل خود را، هم در ایران و هم در کشورهای مختلف، طی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی – ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین پایتخت اتریش توافق کردند که محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با آن برنامه، اعمال شود.

دونالد ترامپ، که از ابتدا مخالف این توافق بود و آن را «فاجعه‌بار» می‌خواند، در اردیبهشت ۱۳۹۷ و چند ماه پس از ورود به کاخ سفید رسما اعلام کرد آمریکا از برجام خارج می‌شود و با هدف مذاکره برای یک توافق «بهتر» تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند.

واشنگتن می‌گوید جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است و برای رسیدن به یک توافق فراگیرتر که این مسائل را نیز در بر بگیرد، باید به پای میز مذاکره بیاید.

تهران در واکنش اعلام کرد که حاضر به مذاکره دوباره بر سر برنامه هسته‌ای خود نیست و با وجود ماندن در برجام، از محدودیت‌های مندرج در آن در پنج گام عبور خواهد کرد. جمهوری اسلامی مذاکره بر سر برنامه موشکی بالیستیک خود را هم رد کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا و معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، که برجام در دولت او حاصل شد، موافق بازگشت به برجام است، اما در عین حال تهران باید در مورد دیگر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از جمله طرف‌های برجام پاسخ دهد.

بیشتر از