باری که ممکن است از روی دوش ترامپ برداشته شود

شاید دادستان کل آمریکا تا پیش از پایان ریاست جمهوری ترامپ کنار برود

ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده آمریکا- KAMIL KRZACZYNSKI / AFP

بنا به گزارش‌ها، ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده آمریکا قصد دارد تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بیستم ژانویه ۲۰۲۱، از مقام خود کناره‌گیری کند.  

آقای بار که اغلب به تلاش برای به حمایت واداشتن وزارت دادگستری از برنامه سیاسی آقای ترامپ متهم شده است، هفته گذشته گفت که محققان دولت فدرال نمی‌توانند هیچ مدرکی در پشتیبانی از ادعای رییس‌جمهور مبنی بر انجام تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ پیدا کنند.  

بنا به گزارش‌ها، دادستان کل به دنبال این اظهارات، جلسه‌ای سنگین با د.نالد ترامپ داشت که هنوز نتیجه انتخابات سوم نوامبر را نپذیرفته است و بدون ارائه شواهد اصرار دارد که در آن تقلب صورت گرفته است.  

آقای بار در واقع از یک هفته پیش از آن که  وزارت دادگستری عدم شواهد را درباب تقلب انتخاباتی اعلام کند، قصد استعفا داشته است و به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، ممکن است تا قبل از سال ۲۰۲۰ مقامش را ترک کند.  

در صورتی که چنین شود، جفری روزن، قائم مقام دادستانی کل تا زمان سوگند ریاست جمهوری جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب در تاریخ ۲۰ ژانویه، وظائف او را انجام خواهد داد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، آقای ترامپ در جواب به سؤالی درباره سمت آقای بار، با اطمینان پاسخ نداد و گفت: «این سؤال را چند هفته دیگر از من بپرسید.» کایلی مک‌انانی، سخنگوی رسانه‌ای کاخ سفید نیز از اظهار نظر درباره این که آیا رییس جمهور هنوز به آقای بار اطمینان دارد یا نه، خودداری کرد. 

بنا به گزارش‌ها، مشاوران ریاست جمهور با تاکید بر این که ویلیام بار، بیش از هر دادستان دیگری در تاریخ اخیر کشور از برنامه سیاسی رییس‌جمهور حمایت کرده است، به او هشدار داده‌اند که تا زمان حضور در کاخ سفید از اخراج دادستان کل خودداری کند.  

نیویورک تایمز گزارش داد که برعکس بسیاری دیگر از اعضای کابینه آقای ترامپ، آقای بار با بیشتر مواضع رییس‌جمهور موافق است.  

در ماه اکتبر، دو گروه خصوصی بازرسی در گزارشی، آقای بار را به استفاده از اختیارات دفتر خود در جهت پیشبرد اهداف سیاسی دونالد ترامپ متهم کردند و گفتند که منافع رییس‌جمهور را بر منافع امنیت ملی ایالات متحده ترجیح داده است. این گزارش از مجلس نمایندگان درخواست کرد تا زمینه استیضاح آقای بار را فراهم کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان