وجه مشترک بایدن با ترامپ: حفظ و تقویت «توافق ابراهیم»

بایدن پس از دریافت گزارش‌های امنیتی با واقعیت‌های منطقه و جهان رو‌به‌رو شده است

جو بایدن پیش‌تر اغلب سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ را به باد انتقاد گرفته بود و می‌گفت آنها را لغو می‌کند-ALEX WONG / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا طبق اعلام رسانه‌ها در همه دوران تبلیغات انتخاباتی خود سیاست‌های داخلی و خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی را به باد انتقاد گرفت و در بسیاری موارد اعلام کرد که از این سیاست‌ها بازمی‌گردد. اما به گفته مشاوران نزدیک او، بایدن دست‌کم در دنبال کردن یک سیاست با دونالد ترامپ مشترک است و آن حفظ «توافق ابراهیم» است. البته بایدن اخیرا در مورد پرونده ایران نیز موضع محافظه‌کارانه‌تری دارد و با احتیاط بیشتری در مورد بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها سخن می‌گوید. 

توافق ابراهیم به کمک آمریکا شکل گرفت و بر اساس آن روابط امارات متحده عربی و اسرائیل عادی‌سازی و تقویت شد و کشورهایی مانند بحرین نیز از آن پیروی کردند. بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که توافق ابراهیم یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت ترامپ به‌شمار می‌رود. بسیاری از دمکرات‌ها و به ویژه مقامات دولت باراک اوباما از جمله جان کری، وزیر خارجه او بر این باورند بودند که چنین توافقی امکان‌پذیر نیست و به طور دایم این نوع نگاه را تبلیغ و ترویج می‌کردند. به ادعای این دسته از دمکرات‌ها، توافق کشورهای عربی با اسرائیل «تنها در چارچوب گروهی از کشورها و تنها پس از حل مساله فلسطین» امکان‌پذیر بود.

بایدن که تا قبل از دریافت گزارش‌های محرمانه دولتی مواضع بسیار تندی علیه دونالد ترامپ داشت و همه سیاست‌های او را اشتباه می‌دانست، اکنون به نظر می‌رسد با دسترسی به گزارش‌های به‌روز شده درباره شرایط منطقه و جهان با واقعیت‌های موجود رو‌به‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هفته پیش نیز گفت که اجازه نمی‌دهد «ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد» و با شرکا و متحدان برای تمدید و تشدید محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی همکاری می‌کند.او قبلا بارها از دونالد ترامپ به دلیل خروج از برجام انتقاد کرده بود. اما به نظر می‌رسد که اکنون بایدن نیز در رویکرد دولت ترامپ که توافقی فراتر از موضوع هسته‌ای را دنبال می‌کرد، مشترک است.

اکسیوس به نقل از مشاوران ترامپ گزارش می‌دهد که حفظ توافق ابراهیم به بایدن کمک می‌کند روابط مثبتی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برقرار کند.

تهدید‌های امنیتی ناشی از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه از جمله عواملی بود که روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با یک تهدید امنیتی مشترک را شتاب بخشید.

اکسیوس به نقل از دن شاپیرو، سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل در دولت اوباما می‌نویسد که بایدن از روند صلح اعراب و اسرائیل حمایت می‌کند و از دیگر کشورهای عربی خواهد خواست که به این روند صلح ملحق شوند.

این در حالی است که روابط دولت نتانیاهو و اوباما چندان گرم نبود و بایدن که تجربه معاونت در دولت اوباما را دارد می‌کوشد از مزیت‌های توافق ابراهیم برای تنظیم مناسبات خود با نتانیاهو استفاده کند.

تونی بلینکن، وزیر امور خارجه منتخب بایدن نیز پیش‌تر گفته بود که به سیاست ترغیب کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ادامه می‌دهند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها از توافق ابراهیم و کشورهای حاضر در آن با لحنی بسیار تند انتقاد کرده و تهدید‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند.