پارچه‌های صلح؛ گردهمایی رهبران جوان افغانستان

ده‌ها نفر در چهار روز درباره جنگ و صلح و آشتی بحث و گفت‌وگو کردند

گردهمایی رهبران جوان افغان در کابل برای تقویت فرهنگ گفت‌وگو - عکس از بصیر احمد صالحی، هنرسالار

گردهمایی چهار روزه «رهبران جوان افغانستان» در شرایط حساس امنیتی و سیاسی در کابل به کارش پایان داد و بر ضرورت گفت‌وگوی جوانان کشور درباره امنیت، صلح و جنگ، آتش‌بس، سلامت روانی و آزار و اذیت روحی مردمان افغانستان تاکید ورزید. 

افغانستان جامعه جوانی دارد که به گفته سازمان ملل متحد ۶۳ درصد مردم آن کمتر از ۲۵ سال سن دارند و این شمار، بالغ بر ۲۷ میلیون نفر است. سمت و سو دادن به حضور و هویت این جوانان برای برقراری امنیت و توسعه کشور ماموریت سنگینی است. 

گردهمایی رهبران جوان از سوی نهاد «هنرسالار» در هتل اینترکنتینانتال کابل برگزار شد و ۱۳۰ جوان افغان از ۱۲ استان کشور، و نمایندگان جوانان مهاجر از کشورهای آمریکا، استرالیا و آلمان در آن حضور داشتند. 

شرکت‌کنندگان در گردهمایی نتیجه کار یک ساله خود در ولایت‌های خود را در نشستی که زیر عنوان «بیا گپ بزنیم» برگزار شده بود، ارایه کردند تا با تعامل با یکدیگر به تقویت فرهنگی مناطق‌شان کمک کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که نهاد هنرسالار در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار داد،‌ آمده‌است:‌ «در این گردهمایی برنامه‌های ضروری و مورد علاقه جوانان که برای امروز و فردای آنان مهم است، مانند امنیت، صلح و جنگ، مذاکرات بین‌افغانی، وضعیت اقتصادی کشور و خانواده‌ها، کاریابی جوانان، بهبود کیفیت آموزش و ترسیم آینده دور و نزدیک جوانان و کشورشان مورد بحث‌های عمیق قرار گرفت.» 

این جوانان همچنان فرصت یافتند تا با جوانانی از کشورهای جنگ‌دیده مانند کلمبیا، سریلانکا و رواندا و نیز کشورهایی که در صلح و آرامش زندگی می‌کنند، مانند سویس و آمریکا، گفت‌وگو و تبادل افکار کنند. 

امید شریفی، رئیس نهاد هنرسالار به ایندیپندنت فارسی گفت:‌«در این شرایط که حلقه خشونت ما را در کابل محاصره کرده و این حلقه هر روزتنگ‌تر می‌شود و جوانهای ما را می‌کشد، خیلی مهم بود که این حلقه محاصره شکسته می‌شد. برگزاری این کنفرانس و این که جوانان از تمام افغانستان می‌آیند و باهم می‌نشینند و موسیقی می‌کنند، نقاشی می‌کنند، گپ می‌زنند و آوازخود را بلند می‌کنند طبعا حلقه محاصره خشونت را می شکنند. این کنفرانس در این شرایط به جوانان ما که در مملکت اکثریت است، یک نیرو می‌بخشد و روزنه امید ایجاد می کند. با وجود تهدیدهای بسیار بالای امنیتی ما این کنفرانس را به همین دلیل با عزم راسخ برگزار کردیم.»

جوانان افغان از طالبان، حکومت افغانستان و جامعه جهانی نیز «با قاطعیت خواستار آتش‌بس سراسری» برای ساختن آینده کشورشان شدند. 

به‌نظر می‌رسد که سال آینده سال مذاکره و گفت‌وگو برای صلح در افغانستان باشد که در صورت به نتیجه رسیدن پیمان صلح، می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای بیشتر را برای حفظ صلح در پی فراهم کند. جوانان افغان می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در این روند بازی کنند.