اقدام فورد و دیگر شرکت‌های آمریکایی برای ارائه واکسن کرونا به کارمندان

دو واکسن کرونای تولید شده از سوی مدرنا و آسترازنکا نیز باید داخل یخچال نگهداری شوند

اجبار به واکسیناسیون ممکن است منجر به واکنش‌های منفی شود - Mario Tama/Getty Images/AFP

شرکت فورد برای ذخیره واکسن کرونا دوازده یخچال مخصوص سفارش داده است. اما به گفته این شرکت، دریافت واکسن برای کارکنان آن اجباری نخواهد بود. 

هفته گذشته کلی فلکر، مدیر تولید و ارتباطات کارگری جهانی فورد، به شبکه فاکس بیزنس گفت: «این برای فورد مهم است، زیرا سلامتی و ایمنی کارمندان ما اولویت اصلی ما است. ما دوازده یخچال سفارش دادیم و واکسن کرونا را به صورت داوطلبانه در دسترس کارمندان قرار می‌دهیم.» 

شرکت داروسازی فایزر برای مجوز واکسن ویروس کرونای خود در ۲۰ نوامبر درخواست مجوز اضطراری از سازمان غذا و دارو داده است. واکسن‌های فایزر باید در دمای زیر ۹۴ درجه فارنهایت نگهداری شود. 

دو واکسن کرونای تولید شده از سوی مدرنا و آسترازنکا نیز باید داخل یخچال نگهداری شوند. بنابراین استفاده از یخچال در توزیع داوطلبانه واکسن به کارمندان فورد مورد نیاز خواهد بود. 

هم‌زمان با تدارک واکسن از طرف فورد، این بحث در جریان است که آیا کارفرمایان باید واکسن را به طور اختیاری در اختیار کارمندان خود قرار دهند، یا آن‌ها را به این کار مجبور کنند. 

اگرچه واکسیناسیون همه کارمندان بهترین راهکار برای تضمین ایمنی محیط کار به ویژه در محیط‌هایی مانند کارخانه‌ها و انبارها است، اما اجبار به واکسیناسیون ممکن است منجر به واکنش‌های منفی شود.  

شرکت کلاگ از جمله دیگر شرکت‌هایی است که قصد واکسیناسیون داوطلبانه کارمندان خود را دارد. سخنگوی این شرکت به رویترز گفت که آن‌ها در حال همکاری با یک متخصص پزشکی و اتحادیه‌های کارگری هستند «تا واکسن را به صورت داوطلبانه و مطابق با مقررات محلی و منطقه‌ای در دسترس کارمندان قرار دهند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاعدتاً ماه‌ها طول خواهد کشید که اکثریت قریب به اتفاق مردم فرصت دریافت واکسن ویروس کرونا را بیابند. توزیع واکسن قرار است از اواسط ماه دسامبر آغاز شود. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و کسانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند، در اولویت دریافت واکسن هستند.

 تا آن زمان، کارفرمایان می‌توانند برای کسب راهنمایی‌های لازم به آژانس‌های فدرال از جمله کمیسیون فرصت‌های برابر شغلی ایالات متحده و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها مراجعه کنند. 

کریستین نزر، سخنگوی کمیسیون فرصت‌های برابر شغلی، در بیانیه‌ای به واشینگتن پست گفت که این کمیسیون «به طور فعال در حال ارزیابی تعهدات حقوقی کارفرمایان تحت قانون معلولیت آمریکایی و بند هفتم قانون حقوق مدنی ۱۹۶۴ و نسبت آن با تدارک و ارائه واکسن به کارمندان است.» 

این کمیسیون در ماه مه گفته بود که کارفرمایان این حق را دارند تا کارمندان خود را پیش از بازگشت به محیط کار به دریافت واکسن کرونا مجبور کنند. به گفته برخی از کارشناسان، این تصمیم بالقوه می‌توانند به اجبار ملی برای واکسیناسیون کرونا منتهی شود. 

پیش از این، اجبار به واکسیناسیون آنفولانزا از سوی برخی از کارفرمایان آمریکایی موجب شکایت کارمندان آن‌ها شده بود. برخلاف واکسن‌های آنفولانزا که دارای تاییدیه اداره غذا و دارو هستند، واکسن کرونا هم‌اکنون صرفاً با مجوز استفاده اضطراری قرار است وارد بازار شود. 

اگر کارفرمایان بخواهند واکسیناسیون کرونا را برای همه کارمندان خود اجباری کنند، احتمالاً با شکایت حقوقی در دادگاه روبه‌رو خواهند شد. 

تولید سریع واکسن‌های ویروس کرونا از سوی شرکت‌هایی مانند فایزر و مدرنا باعث ایجاد شک و تردید در بین مردم شده است. مردم ابراز نگرانی می‌کنند که ممکن است این واکسن‌ها ایمن نباشند و در مقابل کرونا کارایی نداشته باشند. این در حالی است که هر دو شرکت گفته‌اند واکسن‌هایشان ۹۵ درصد کارایی دارد. 

اداره غذا و داروی آمریکا برای تصمیم به اعطا مجوز واکسن‌های کرونا، داده‌های آزمایش‌های آن‌ها را برای بررسی در اختیار یک هیات مستقل قرار داده است. این تصمیم در تلاش برای افزایش اعتماد افکار عمومی درباره ایمنی و کارایی این واکسن‌ها گرفته شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان