واکنش‌ منتقدان به انتصاب مدیر ستاد مبارزه با کرونا در دولت بایدن

منتقدان رئیس جمهور منتخب از او می‌خواهند که در انتصاب‌های خود تنوع بیشتری به خرج دهد

جفری زینتز در دولت اوباما به عنوان مدیر شورای ملی اقتصاد و دستیار رئیس جمهور باراک اوباما در سیاست اقتصادی خدمت کرده است- T.J. Kirkpatrick/Getty Images/AFP

پنجشنبه گذشته، انتخاب جفری زینتز به عنوان مدیر ستاد مقابله با کرونا در دولت آتی جو بایدن اعلام شد. انتخاب او به این سمت، با توجه به ارتباطات سابق او با فیس‌بوک، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. 

اوایل سال جاری وال استریت ژورنال فاش کرد که آقای زینتز سمت خود را در هیات مدیره فیس‌بوک به دلیل اختلافاتی که با این غول رسانه‌های اجتماعی به ویژه بر سر نحوه برخورد با اطلاعات گمراه‌کننده داشته است، ترک کرده است. 

با این حال، فیس‌بوک گفت که علت استعفای ناگهانی آقای زینتز «صرف وقت بیشتر او برای اداره شرکت‌های خود و پرداختن به دیگر تعلقات حرفه‌ای او» بوده است. وی دو سال در هیات مدیره فیس‌بوک خدمت کرد. 

روز پنجشنبه روابط نزدیک آقای زینتز ۵۴ساله با غول رسانه‌های اجتماعی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. منتقدان رئیس جمهور منتخب از او می‌خواهند که در انتصاب‌های خود تنوع بیشتری به خرج دهد و خود را محدود به افراد دارای پیوندهای مالی و حرفه‌های با شرکت‌های بزرگ نکند. 

جسی لریش، بنیانگذار اکانتبل‌تک، یکی از منتقدان صریح این انتصاب بود. 

در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، آقای لریچ آقای زنتیز را یک «استعداد در حل مسائل» خواند، اما حضور اخیر وی را در هیات مدیره فیس‌بوک «مایه نگرانی» دانست. 

وی گفت: «در زمان حضور آقای زینتز در هیات مدیره فیس‌بوک، این شرکت نقشی بی‌نظیر در رشد واکسن‌هراسی و گسترش نظریه‌‌های توطئه درباره ویروس کرونا داشته است. فیس‌بوک به طور مداوم کسب سود را به بهداشت عمومی اولویت داده است.» 

آقای لریچ خواستار این است که آقای زینتز «فوراً سهام قابل توجهی را که در فیس‌بوک به دست آورده است» بفروشد و «متعهد شود که یک کارشناس آنلاین مبارزه با اطلاعات گمراه‌ کننده را برای تعامل تیم خود با رسانه‌های اجتماعی استخدام خواهد کرد». 

قبل از حضور در فیس‌بوک، آقای زینتز در دولت اوباما به عنوان مدیر شورای ملی اقتصاد و دستیار رئیس جمهور باراک اوباما در سیاست اقتصادی خدمت کرده است. احتمالاً این سابقه بوده است که او را در صدر فهرست نامزدها برای مدیریت مبارزه با کرونا در دولت آقای بایدن قرار داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در حال حاضر مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام کرین‌مر است. به گزارش واشینگتن پست، فلسفه سرمایه‌گذاری این شرکت «پرهیز از استقراض و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و در عوض سرمایه‌گذاری به سبک وارن بافت براساس ارزش بلندمدت غایب‌ مانده از نظر دیگر سرمایه‌گذاران» است.    

گفته می‌شود آقای زینتز برای حضور در دولت در مرخصی بلندمدت از این شرکت بازرگانی به سر می‌برد. 

نقش وی به عنوان مدیر ستاد مقابله با کرونا احتمالاً یک الگوبرداری از نقش رون کلاین، رئیس دفتر آقای بایدن، در جریان بحران ابولا در سال ۲۰۱۴ خواهد بود. در آن زمان، آقای کلاین مسؤولیت هماهنگی پاسخ دولت اوباما را به آن ویروس برعهده داشت. 

اکنون آقای زینتز قرار است با هماهنگی ادارات مختلف دولت فدرال، پاسخ دولت آقای بایدن را به این ویروس که تاکنون جان ۲۷۵ هزار آمریکایی را گرفته است، هدایت کند. 

آقای زینتز نه تنها بر اثرات اقتصادی کرونا نظارت خواهد کرد، بلکه همچنین در ایجاد قابلیت‌های تولید کیت‌های آزمایشگاهی و واکسن دخیل خواهد بود. 

یکی از منابع نزدیک به آقای بایدن در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: «جف یک کارشناس بهداشتی نیست، او اولین کسی است که به این حقیقت اقرار دارد. اما او یک مدیر متبحر و یک بازیکن مطمئن است که برنامه دیگری غیر از کسب نتایج ندارد. او تمام ویژگی‌هایی را که شما برای مدیریت جامع مقابله با کرونا نیاز دارید دارد. مجموعه مهارت‌های او در واشینگتن نادر است.» 

ویوک مورتی، جراح کل ایالات متحده در دولت اوباما، در همان سمتی که در دولت اوباما داشت، در دولت آقای بایدن نیز همکار آقای زینتز خواهد بود. 

© The Independent

بیشتر از جهان