یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا می‌گوید چین بزرگ‌ترین خطر برای آزادی است

«چین قصد دارد بر آمریکا و جهان مسلط شود»

جان رتکلیف: پکن در حال تدارک یک «دوره بی‌انتهای مقابله با آمریکا است»- Andrew Harnik / POOL / AFP

بالاترین مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده به مردم آمریکا هشدار داد که چین از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بزرگ‌ترین خطر علیه دموکراسی و آزادی بوده است و قصد دارد بر آمریکا و جهان «مسلط» شود. 

جان رتکلیف که رئیس امنیت ایالات متحده در دستگاه رهبری دونالد ترامپ است، می‌گوید چین اطلاعات محرمانه آمریکا را به سرقت برده است و درصدد غصب جایگاه شرکت‌های آمریکایی در بازارهای جهانی است. 

آقای رتکلیف در مقاله‌ای در نشریه وال استریت می‌نویسد: «اگر بتوانم از این جایگاه برتر یک نکته را با مردم آمریکا درمیان بگذارم، آن نکته این است که امروز جمهوری خلق چین بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا و بزرگ‌ترین تهدید علیه دموکراسی و آزادی جهان از جنگ جهانی دوم تاکنون است.» 

آقای رتکلیف افزود که پکن در حال تدارک یک «دوره بی‌انتهای مقابله با آمریکا است». او گفت در ارزیابی مدعایش شواهد و اطلاعاتی روشن وجود دارد.

آقای رتکلیف همچنین می‌گوید: «من برخورد (چین) را به جاسوسی اقتصادی زنجیره: سرقت، تقلید و جایگزینی توصیف می‌کنم. چین مالکیت معنوی شرکت‌ها آمریکایی را سرقت کرده است، از فناوری‌های آن الگوبرداری می‌کند و سپس خود را جایگزین شرکت‌های آمریکایی در بازارهای جهانی می‌کند.» 

مقاله آقای رتکلیف در حالی منتشر شد که ایالات متحده یک رشته اقدامات را از جمله تحریم علیه برخی مقامات چینی و تعرفه بر کالاهای این کشور اعمال کرد و نیز پکن را در مذاکرات بین‌المللی با برخی کشورهای جهان سوم متهم کرده است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه رهبری ترامپ پیش از خروج آقای ترامپ از کاخ سفید جنگ تجارتی با چین را تشدید کرده است. محدودیت صدور روادید برای اعضای حزب کمونیست چین (سی سی پی) و تایید لایحه حذف شرکت‌های چینی از بازار بورس آمریکا در صورت خودداری از اجازه بازرسی حساب‌هایشان در میان آن است. 

مقاله آقای رتکلیف تکرار اظهارات پیشین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا است که حزب کمونیست چین را «تهدید اصلی زمان ما» خوانده بود. 

او می‌افزاید که دستگاه رهبری ترامپ تمرکزش را بر چین با انتقال منابع ۸۵ میلیارد دلاری به بودجه سالیانه فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا افزایش داده است.  

آقای رتکلیف می‌گوید: «واشینگتن نیز باید آماده باشد. رهبران دولت باید به منظور درک خطرات با هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) کار کنند و با شفافیت پیرامون آن گفت‌وگو و اقدام کنند.»  

آقای رتکلیف همچنین می‌گوید دستگاه اطلاعاتی آمریکا کشف کرد که پکن به منظور افزایش قابلیت‌های بیولوژیکی سربازانش روی آن‌ها «آزمایش‌های انسانی» می‌کند.  

او به دستگاه رهبری بایدن هشدار داد که تلاش‌های فزاینده چین برای اعمال نفوذ در سیاست‌های ایالات متحده، می‌تواند چشم‌انداز همکاری‌های دیپلماتیک او را با پکن تیره کند. 

او گفت چین در جریان یک «کارزار گسترده اعمال نفوذ» با این هدف است که قانونگذاران کنگره و مشاوران آن را برای تحت فشار گذاشتن مقامات محلی برای اتخاذ موضعی نرم‌تر در مقابل چین، ترغیب کند. 

چین در مقابل اظهارات اخیر آقای رتکلیف واکنشی نشان نداده است. 

اما چین در گذشته اتهامات مشابه مقامات آمریکا را تکذیب کرده بود. روز پنجشنبه نیز به محدودیت‌های جدید صدور روادید حمله کرد و از آمریکا خواست تا «نفرتش علیه حزب کمونیست چین را کنار بگذارد». 

چین همچنین استرالیا، متحد آمریکا را با اعمال تعرفه‌های جدید بر شراب تولیدی این کشور و نیز اتهامات علیه جنایات جنگی ارتش استرالیا در افغانستان، تحت فشار مضاعف قرار داده است.

© The Independent